Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025

Αναλυτικά τί προβλέπει το υπόψη νομοσχέδιο ... Διατάξεις για την πολιτική προστασία και το Πυροσβεστικό Σώμα

 





Αναλυτικά τί προβλέπει το υπόψη νομοσχέδιο


Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Πλαίσιο για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας: Διατάξεις για την πολιτική προστασία και το Πυροσβεστικό Σώμα»

Με το υπόψη σχέδιο νόμου προβλέπονται τα ακόλουθα:

1. Καθορίζεται ο σκοπός και το αντικείμενο των προτεινόμενων διατάξεων, οι οποίες αφορούν στη:

- στελέχωση της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων Πυροσβεστικού Σώματος,

- διαδικασία κήρυξης περιοχών σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας,

- διαδικασία πρόσληψης και μετάταξης πυροσβεστικού προσωπικού ειδικών καθηκόντων και

- λειτουργία του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.) και του μηχανισμού πολιτικής προστασίας κ.λπ.. (άρθρα 1, 2)

2. Τροποποιείται – συμπληρώνεται ο ν.4662/2020 αναφορικά με τον Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων και μεταξύ άλλων:

α. Αυξάνεται ο αριθμός των μελών της Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου από την εκδήλωση καιρικών φαινομένων και πάσης φύσεως κινδύνων πολιτικής προστασίας.

β. Επανακαθορίζεται η διαδικασία κήρυξης μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας τοπικής κλίμακας και επιμηκύνεται το χρονικό διάστημα της διάρκειας ισχύος αυτής.

γ. Προβλέπεται η σύσταση, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, επιτροπής με αρμοδιότητα την κατάρτιση εθνικού χάρτη εκτίμησης κινδύνου δασικών πυρκαγιών, αποτελούμενη από πέντε (5) μέλη, τα οποία δεν έχουν δικαίωμα αποζημίωσης. Με τον εν λόγω χάρτη, ο οποίος εγκρίνεται με κ.υ.α. και αναθεωρείται το αργότερο κάθε δεκαετία, κατατάσσονται κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, οι δήμοι της επικράτειας, ως προς την επικινδυνότητα εκδήλωσης δασικών πυρκαγιών.

δ. Ανατίθεται σε Αντεισαγγελέα Εφετών Αθηνών, με απόφαση του Ανωτάτου Δικαστικού Συμβουλίου Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης (ν.4938/2022), για θητεία παράλληλης απασχόλησης διάρκειας τριών (3) ετών, η εποπτεία της αυτεπάγγελτης προανάκρισης και της προκαταρκτικής εξέτασης, που ενεργούνται από τη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού (Δ.Α.Ε.Ε.) του π.δ.3/2000 και καθορίζονται οι αρμοδιότητες αυτού.

ε. Μετατίθεται χρονικά η έναρξη της πλήρους υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών (ΕΣΕΔΑ), με εφαρμογή, για το μεταβατικό διάστημα, της μνημονευόμενης κ.υ.α..

στ. Επανακαθορίζονται ζητήματα σχετικά με το πυροσβεστικό προσωπικό ειδικών καθηκόντων και μεταξύ άλλων:

- Εισάγεται η υποχρέωση επταετούς παραμονής (αντί πενταετούς, που προβλέπεται σήμερα) στο Πυροσβεστικό Σώμα (Π.Σ.) από την ημερομηνία κατάταξης των Χειριστών και Τεχνικών εναερίων μέσων και των Πλοηγών Κυβερνητών και Πλοηγών Μηχανικών, που προέρχονται από ιδιώτες. Ειδικά για τους εν λόγω Χειριστές εναερίων μέσων προβλέπεται ότι, η πρόωρη αποχώρηση, πέραν του καταλογισμού των υπολειπόμενων ημερών υπηρεσίας, έως τη συμπλήρωση του χρόνου υποχρεωτικής παραμονής, επιφέρει και την καταβολή του ποσού που διέθεσε το Π.Σ. για την εκπαίδευσή τους.

- Μειώνεται [έως δύο (2) μήνες αντί τεσσάρων (4) που προβλέπεται σήμερα) η διάρκεια της εκπαίδευσης σε θέματα πυροσβεστικού ενδιαφέροντος στην Πυροσβεστική Ακαδημία για το πυροσβεστικό προσωπικό ειδικών καθηκόντων (αξιωματικούς και χαμηλόβαθμο προσωπικό), το οποίο είτε προέρχεται από ιδιώτες είτε μετατάσσεται από το πυροσβεστικό προσωπικό γενικών καθηκόντων.

ζ. Καθορίζεται η διαδικασία επιλογής και τα αναγκαία προσόντα του πυροσβεστικού προσωπικού ειδικών καθηκόντων από ιδιώτες και από μετάταξη πυροσβεστικού προσωπικού γενικών καθηκόντων.

Παρέχονται νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων σχετικά με:

- την επιλογή των υποψηφίων για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων πυροσβεστικού προσωπικού ειδικών καθηκόντων από ιδιώτες και από μετατάξεις πυροσβεστικού προσωπικού γενικών καθηκόντων στις θέσεις αυτές,

- τον καθορισμό του αριθμού των προκηρυσσόμενων θέσεων ανά κατηγορία και ειδικότητα στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα (άρθρο 51 του ν.4622/2019) κ.α.

η. Αυξάνεται στο εξηκοστό όγδοο (68ο) [αντί του εξηκοστού πέμπτου (65ου) που ισχύει] το όριο ηλικίας αποστρατείας των αξιωματικών ειδικών καθηκόντων Υγειονομικών Πυροσβεστικού Σώματος, ειδικότητας Υγειονομικών. (άρθρα 3 - 10)

3. Παρέχεται η δυνατότητα πρόσκλησης υποψηφίων στις προκαταρκτικές εξετάσεις του διαγωνισμού, για την πρόσληψη Πυροσβεστών Δασικών Επιχειρήσεων, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% (αντί 30% που ισχύει) του αριθμού των προσλαμβανομένων. (άρθρο 11)

4.α. Συνιστάται στο Π.Σ. ιδιαίτερη κατηγορία προσωπικού με την ονομασία «Πυροσβέστες Γενικών Καθηκόντων Επί Θητεία» (Π.Ε.Θ.), οι οποίοι καταλαμβάνουν εκατόν πενήντα (150) οργανικές θέσεις, με αντίστοιχη μείωση των οργανικών θέσεων της κατηγορίας «Πυρονόμων - Αρχιπυροσβεστών - Υπαρχιπυροσβεστών – Πυροσβεστών», κατά τροποποίηση των κατηγοριών προσωπικού και ανακατανομή της οργανικής δύναμης του Σώματος, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

β. Παρέχεται η δυνατότητα, με την προβλεπόμενη κανονιστική πράξη, να αυξάνεται ή να μειώνεται ο αριθμός των οργανικών θέσεων της ανωτέρω κατηγορίας προσωπικού.

γ. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διαδικασία πρόσληψης των ανωτέρω, μέσω συστήματος αντικειμενικών κριτηρίων (μόρια).

δ. Ορίζεται ότι οι Π.Ε.Θ.:

- προσλαμβάνονται με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου με θητεία επτά (7) ετών και υποβάλλονται σε εκπαίδευση διάρκειας τουλάχιστον ενός (1) μήνα, η οποία παρέχεται από την Πυροσβεστική Ακαδημία, σε εκπαιδευτικές δομές του Πυροσβεστικού Σώματος,

- δεν προάγονται βαθμολογικά κατά τη διάρκεια της επταετούς θητείας τους,

- δύναται να μονιμοποιούνται, μετά τη συμπλήρωση της επταετούς θητείας, καταλαμβάνοντας μόνιμες οργανικές θέσεις της κατηγορίας «Πυρονόμων - Αρχιπυροσβεστών - Υπαρχιπυροσβεστών - Πυροσβεστών»,

- δύναται να τίθενται σε κατάσταση υπηρεσίας γραφείου και στην κατάσταση μόνιμης διαθεσιμότητας, εξελισσόμενοι μισθολογικά μέχρι την εξάντληση της οικείας μισθολογικής κλίμακας, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για το μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό.

ε. Ορίζεται ότι, όσον αφορά στο μισθολογικό καθεστώς, οι Π.Ε.Θ., υπάγονται στην κατηγορία Δ’ (Ειδικοί Φρουροί, Συνοριακοί Φύλακες της Ελληνικής Αστυνομίας) του άρθρου 124 του ν.4472/2017. Θέματα σχετικά με τις δαπάνες μετακίνησης, την ασφαλιστική και υγειονομική κάλυψή τους, καθώς και λοιπά θέματα που τους αφορούν, ρυθμίζονται με εφαρμογή διατάξεων που διέπουν το μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

στ. Παρέχονται νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση επιμέρους ζητημάτων που αφορούν στη νέα κατηγορία προσωπικού. (άρθρο 12)

5. Καθορίζεται η διαδικασία απόκτησης της Άδειας Ικανότητας Οδηγού Χειριστή Υπηρεσιακών Οχημάτων Μηχανημάτων (Υ.Ο.Μ.) του Πυροσβεστικού Σώματος κατηγορίας ΠΣ-Γ, κατ’ ανάλογη εφαρμογή συγκεκριμένων διατάξεων του π.δ.62/2018. (άρθρο 13)

6. Συμπληρώνεται το άρθρο 38 του ν.4892/2022 και συστήνεται 21η Ειδική Μονάδα Δασικών Επιχειρήσεων (21η Ε.ΜΟ.Δ.Ε.) με έδρα την Καβάλα. (άρθρο 14)

7. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον επανακαθορισμό ειδικότερων θεμάτων που αφορούν στην εισαγωγή, κατ' έτος, στη Σχολή Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης Επιτελών Στελεχών του Π.Σ., του μνημονευόμενου προσωπικού, για μετεκπαίδευση, επιμόρφωση και εξειδίκευση στο πλαίσιο δια βίου μάθησης (αριθμός φοιτούντων, διάρκεια φοίτησης κ.λπ.). (άρθρο 15)

8.α. Απλοποιείται η προβλεπόμενη νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό ζητημάτων σχετικά με την επιλογή προσωπικού Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων του Π.Σ.

β. Συμπληρώνεται το άρθρο 3 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν.4336/2015 και:

- αυξάνεται το ανώτατο όριο των επιτρεπόμενων κατ’ έτος ημερών μετακίνησης εκτός έδρας, για τις υφιστάμενες κατηγορίες πυροσβεστικού προσωπικού (μόνιμοι πυροσβέστες, Πυροσβέστες Δασικών Επιχειρήσεων, Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης, πυροσβέστες εποχικής απασχόλησης με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου),

- καθορίζεται το ανώτατο όριο μετακινήσεων για τη νέα κατηγορία Πυροσβεστικού Προσωπικού Επί Θητεία (Π.Ε.Θ.). (άρθρο 16)

9. Παρέχεται δικαίωμα στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών βάσει των μνημονευόμενων νομοθετικών ρυθμίσεων σε φυσικά πρόσωπα που έχουν λάβει προσωρινά παραχωρητήρια και έχουν εγκατασταθεί σε κατοικίες, οι οποίες ανήκουν κατά κυριότητα σε φορείς του δημόσιου τομέα και βρίσκονται σε περιοχές που έχουν οριοθετηθεί ως πληγείσες, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 17)

10. Μεταφέρεται στη Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (Δ.Α.Ε.Φ.Κ.) Δυτικής Ελλάδος του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, από την αντίστοιχη Διεύθυνση Κεντρικής Ελλάδος, ο έλεγχος ορθότητας των εκκρεμών αιτήσεων για τη χορήγηση της έκτακτης εφάπαξ ενίσχυσης των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από τις φυσικές καταστροφές που προκλήθηκαν από την πορεία του μεσογειακού κυκλώνα «Ιανός» και τις συνεπακόλουθες πλημμύρες της 18ης και 19ης Σεπτεμβρίου 2020 (άρθρου 1 του ν.4728/2020). (άρθρο 18)

11. Τροποποιείται το άρθρο 43 του ν.4305/2014 και ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Κεντρικής Ελλάδος (Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε.) του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, για την αποκατάσταση ζημιών, που προκάλεσαν οι σεισμοί της 26ης Ιανουαρίου 2014 και της 3ης Φεβρουαρίου 2014 στις εργατικές κατοικίες του οικισμού «Ληξούρι Ι» στην Κεφαλονιά, μέσω σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης με την εταιρεία «ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ». (άρθρο 19)

12. Παρατίθενται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας που καταργούνται με την έκδοση των προβλεπόμενων κανονιστικών πράξεων του ν.4662/2020. (άρθρο 20)

Σάββατο 14 Ιουνίου 2025

Κατατέθηκε στην βουλή το νομοσχέδιο με θέμα : Πλαίσιο για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας: Διατάξεις για την πολιτική προστασία και το Πυροσβεστικό Σώμα













 

Τρίτη 3 Ιουνίου 2025

Δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ της ΚΥΑ για τη διενέργεια των ελέγχων και την επιβολή προστίμων,

 Το Πυροσβεστικό Σώμα έχει πλέον την αρμοδιότητα για τη διενέργεια των ελέγχων και την επιβολή προστίμων, μετά από καταγγελίες πολιτών, που έχουν υποβληθεί στη σχετική ψηφιακή πλατφόρμα και αφορούν σε ιδιοκτησίες με ακαθάριστα οικόπεδα, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ.







Σάββατο 24 Μαΐου 2025

Στη διαβούλευση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με τίτλο: «Πλαίσιο για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας: Διατάξεις για την πολιτική προστασία και το Πυροσβεστικό Σώμα»









    Επιπλέον, με το νέο πλαίσιο καταργείται το σύστημα γραπτών εξετάσεων για την πρόσληψη πυροσβεστών ειδικών καθηκόντων. Αντ’ αυτού, καθιερώνεται σύστημα μοριοδότησης με αντικειμενικά και αδιάβλητα κριτήρια, τόσο για την εισαγωγή ιδιωτών στο Πυροσβεστικό Σώμα όσο και για τη μετάταξη ήδη υπηρετούντος προσωπικού.


    Στο άρθρο 11 του σχεδίου νόμου προβλέπεται η δημιουργία νέας κατηγορίας πυροσβεστικού προσωπικού με την ονομασία «Πυροσβέστες Γενικών Καθηκόντων Επί Θητεία» (Π.Ε.Θ.), οι οποίοι προσλαμβάνονται για επταετή θητεία με σχέση δημοσίου δικαίου και με αντικειμενικά κριτήρια, χωρίς γραπτές εξετάσεις. Συνιστώνται 150 οργανικές θέσεις Π.Ε.Θ., με αντίστοιχη μείωση οργανικών θέσεων των λοιπών κατηγοριών, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα μεταβολής του αριθμού των θέσεων με προεδρικό διάταγμα.

Τρίτη 20 Μαΐου 2025

Συνάντηση του προεδρείου του Σωματείου με τον Υπουργό κ. Κεφαλογιάννη στα πλαίσια της σύσκεψης προετοιμασίας της αντιπυρικής στην περιφέρεια ΑΜΘ









ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ  ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ  ΘΡΑΚΗΣ  &  ΒΟΡΕΙΟΥ  ΑΙΓΑΙΟΥ

 

ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟ  ΣΩΜΑΤΕΙΟ  ΝΟΜΙΜΑ  ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ ΑΡ. ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ  ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΡΟΔΟΠΗΣ  ΑΠΟΦΑΣΗ  :(246/03  1924 ΕΜ 278/03) ΕΔΡΑ : ΚΟΜΟΤΗΝΗ  ΔΙΕΥΘYΝΣΗ :  ΒΙ.ΠΕ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ  ΔΙΟΙΚΗΣΗ  ΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ - 4η ΕΜΑΚ

Τ.Κ 69100          ΑΡΙΘ. ΜΗΤΡΩΟΥ ΕΓΓΡΑΦΗΣ   ΓΕ.ΜΗ.Σ.Ο.Ε.  1-00466    23/02/2023  

Blog : pyrosvestesamth.blogspot.gr          E mail : ipapanast@gmail.com & adiamantakis@gmail.com

 

 

ΠΡΟΣ   : 1. ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ

                 2. ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΝΤΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ  

 

ΑΡ.  ΠΡΩΤ :  44                                                                                   ΚΟΜΟΤΗΝΗ :   20-05-2025

 

 ΘΕΜΑ :  Συνάντηση με τον Υπουργό στα πλαίσια της επίσκεψης του στην Κομοτηνή  

 

 

Στην Κομοτηνή την Δευτέρα  19 / 05 / 2025 πραγματοποιήθηκε η  σύσκεψη των φορέων  της  Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης προετοιμασίας της αντιπυρικής περιόδου στην οποία παραβρέθηκαν ο  Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης ο Υφυπουργός Εσωτερικών  για θέματα Μακεδονίας – Θράκης κ. Κώστας Γκιουλέκας. ο Αρχηγός του Π.Σ  κ. Θεόδωρος Βάγιας ο Επιθεωρητής Β. Ελλάδος κ. Κοσμίδης  .

Στα πλαίσια της σύσκεψης το προεδρείο του Σωματείου παραβρέθηκε και πραγματοποίησε συνάντηση με τον Υπουργό  για τα τρέχοντα θέματα του κλάδου μας . 

Λόγου του περιορισμένου χρόνου του κ. Κεφαλογιάννη δώσαμε υπόμνημα με τα αιτήματα μας και  θέσαμε εν τάχη αυτά πού άπτονται άμεσης επίλυσης όπως την ενίσχυση των υπηρεσιών με προσωπικό και το θέμα των  συναδέλφων  που μείνανε εκτός προκήρυξης πρόσληψης Συμβασιούχων Πυροσβεστών .

Ο Υπουργός δεσμεύτηκε να δώσει απαντήσεις σε όσα άπτονται των αρμοδιοτήτων του .

 Επίσης του ζητήσαμε να πραγματοποιηθεί συνάντηση Σωματείων τα οποία είναι σε κοινή πορεία για την επίλυση προβλημάτων του κλάδου μας,  ώστε να γίνει ένας διάλογος εφ όλης της ύλης και να υπάρξουν αποτελέσματα μέσα από αυτή , ο κ. Κεφαλογιάννης μας απάντησε ότι αυτή η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί μετά το πέρας των συσκέψεων προετοιμασίας .

 

Αιτήματα:  

1.     Μισθολογική & Υπηρεσιακή Ανισότητα έναντι του Μόνιμου Προσωπικού Διαφορετική μισθοδοσία, χωρίς επιδόματα που δικαιούται το μόνιμο προσωπικό (ανθυγιεινό, παραμεθορίου, πρόσθετης εργασίας, κ.ά.). Μη πρόσβαση σε βαθμολογική εξέλιξη. Περιορισμένα εκτός έδρας. Διαφορετική ιατροφαρμακευτική κάλυψη και συνταξιοδοτικό καθεστώς. Απουσία εφάπαξ αποζημίωσης, παρόλο που ακόμα και στον ιδιωτικό τομέα αυτό παρέχεται.  Σύμφωνα με το άρθρο 22 παρ.1§2 του Συντάγματος, η διάκριση αυτή αποτελεί παραβίαση της αρχής της ισότητας στην εργασία.

 

 2. Μη Ένταξη στο Πυροσβεστικό Προσωπικό Παρά το γεγονός ότι εκτελούμε τα ίδια καθήκοντα, ανήκουμε τυπικά σε άλλη κατηγορία υπαλλήλων, γεγονός που προσβάλλει τη θεσμική μας ταυτότητα και την προσωπικότητά μας, παραβιάζοντας το άρθρο 5 του Συντάγματος περί ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας.

 

3. Απορρόφηση όλων των Εποχικών Πυροσβεστών (2019–2021) Η υπηρεσία στερείται έμπειρου προσωπικού ενόψει της αντιπυρικής περιόδου. Οι εποχικοί συνάδελφοι που έχουν προσληφθεί και υπηρετήσει από το 2019 έως το 2021 πρέπει να απορροφηθούν άμεσα, με επταετείς συμβάσεις τύπου ΕΜΟΔΕ, για την ενίσχυση του Σώματος και την αξιοποίηση της εμπειρίας τους.

 

4. Αποκατάσταση Παλαιών Συμβασιούχων (1998 έως σήμερα) Υπάρχουν 170–200 συνάδελφοι με άνω των 23 ετών εμπειρίας που αποκλείονται λόγω ηλικίας από νεότερες προκηρύξεις. Αιτούμαστε την εξαίρεσή τους από τα ηλικιακά όρια και την ένταξή τους στο Π.Σ. με τρόπο που να διασφαλίζει τη συνέχιση της προσφοράς τους.

 

5. Αναγνώριση Εκπαιδευτικών Τίτλων – Μετάταξη σε Ανώτερο Μισθολογικό Κλιμάκιο Πολλοί συνάδελφοι απέκτησαν απολυτήριο ή τίτλους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά δεν αναγνωρίστηκαν μισθολογικά. Αυτό αντιβαίνει στον Ν. 4354/2015 (Άρθρα 7 & 35) και στον Υπαλληλικό Κώδικα (Ν. 3528/2007 – Άρθρο 70).

 

6. Μετά από 13 έτη ένταξη όλων των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης (ΠΠΥ) στο μόνιμο προσωπικό, με δυνατότητα συνταξιοδότηση με αίτηση τους στα 62 έτη, αυτεπάγγελτη αποστρατεία των άνω 63 ετών με αναγνώριση της πλασματική πενταετία χωρίς την καταβολή των εισφορών.

 

Πλήρη αναγνώριση του επικίνδυνου και ανθυγιεινού της εργασίας των μονίμων πυροσβεστών και των μάχιμων Π.Π.Υ και συμβασιούχων πυροσβεστών, με την ανάλογη χορήγηση του οικονομικού επιδόματος και των ανάλογων ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών παροχών.

 

 


Σάββατο 10 Μαΐου 2025

Θέλουν να σβήσουν τις φωτιές χωρίς πυροσβέστες – Τι καταγγέλλουν στο Documento εκπρόσωποι των Σωματείων

 

DOCUMENTO   ΕΛΛΑΔΑ09.05.2025 | 07:00




Τα 483.000 καμένα στρέμματα του 2024 και τα συνολικά 3,1 εκατομμύρια καμένα στρέμματα των προηγούμενων αντιπυρικών περιόδων από το 2019 μέχρι σήμερα δεν εμπόδισαν τον αρχηγό της πυροσβεστικής Θεόδωρο Βάγια να εκδώσει έναν αντιπυρικό σχεδιασμό εκτός τόπου και χρόνου.

Οπως εξηγούν στο Documento εκπρόσωποι των πυροσβεστών από όλη την Ελλάδα, ο σχεδιασμός «βγαίνει» μόνο με υπερεργασία και επιφυλακές και, όπως και πέρυσι, από μάχιμους με μέσο όρο ηλικίας τα 49 έτη, οι οποίοι μάλιστα είναι λιγότεροι σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και επιχειρούν με αυτοκίνητα 30, 40 και 50 χρόνων. Αξίζει δε να τονιστεί ότι υπάρχουν και πυροσβέστες (πενταετούς υποχρέωσης) που επιχειρούν σε ηλικίες 65 και 70 ετών!

Ταυτοχρόνως, η προκήρυξη για τους 2.500 έμπειρους εποχικούς πυροσβέστες, αντί της πρόσληψής τους στο Σώμα ή της ανανέωσης των συμβάσεων, βάζει σε μπελάδες τους ήδη υποστελεχωμένους σταθμούς. Κι αυτό γιατί οι εποχικοί ακόμη δεν ξέρουν πότε θα αναλάβουν καθήκοντα, αφού το περασμένο Σάββατο, έδιναν αθλήματα ενώ η αντιπυρική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει! Ακόμη κι όταν αναλάβουν όμως με τη φετινή αναδιανομή περιοχές όπως η Ηλεία θα έχουν λιγότερους εποχικούς.

Οσο για τον μαγικό αριθμό των 18.000 πυροσβεστών που θα επιχειρήσουν –«περισσότεροι από κάθε άλλη φορά» επαναλαμβάνει συνεχώς η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη– είναι πλασματικός, όπως εξηγεί ο Νίκος Λαυράνος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδία Ενώσεων Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος: «Στην περιοδεία μου σε όλες τις υπηρεσίες στην Ελλάδα αντικρίζω το τραγικό πρόβλημα της υποστελέχωσης των σταθμών και της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού που έρχεται σε απευθείας αντίθεση με τα νούμερα που επικαλούνται για 18.000 άτομα προσωπικό και “τους περισσότερους από ποτέ άλλοτε”. Οι βάρδιες απλώς δεν μπορούν να υπηρετήσουν το σχέδιο δασών. Ο σχεδιασμός βασίζεται σε πλασματικά νούμερα και πρέπει να γίνουν προσλήψεις –πέραν των πανελληνίων– με βάση την εντοπιότητα. Υπάρχουν συνάδελφοι πενταετείς των οποίων το συνταξιοδοτικό τούς δίνει δικαίωμα να βγουν στη σύνταξη από τα 67, αλλά λόγω των κενών οδηγούμαστε στο να έχουμε συναδέλφους που επιχειρούν στα 68, τα 70 και 72 έτη».

Την έντονη ανησυχία του για το καλοκαίρι εκφράζει στο Documento και ο πρώην υπαρχηγός, αντιστράτηγος ε.α. και δικαστικός πραγματογνώμονας Ανδριανός Γκουρµπάτσης, καυτηριάζοντας τη διανομή των δυνάμεων από το αρχηγείο: «Αν δεν υπάρξει ορθολογική διαχείριση προσωπικού και μέσων, δεν πρόκειται να φτιάξουμε έναν μηχανισμό πολιτικής προστασίας που να μπορεί να αντιμετωπίσει παράλληλα δύο μεγάλες πυρκαγιές. Το ζήσαμε πολλάκις. Το είδαμε το 2018 με το Μάτι και την Κινέτα, το 2023 με τη Ρόδο και τον Εβρο… Από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει κάτι για ένα συνολικό σχέδιο. Αναδείχθηκε αυτό και στη δίκη στο Μάτι που είμαι τεχνικός σύμβουλος. Το δικαστήριο και ο εισαγγελέας είπαν πως ο μηχανισμός δεν είναι κατάλληλος να αντιμετωπίσει δύο μεγάλες πυρκαγιές. Η φετινή αναδιανομή με την ενίσχυση των νησιών δεν είναι λύση. Η πυροσβεστική δεν έχει κάνει μια σοβαρή μελέτη παίρνοντας όλα τα δεδομένα (περιστατικά, καμένες εκτάσεις διαχρονικά) για να μπορέσει να κάνει αναδιάρθρωση. Οταν πάμε να καταργήσουμε ένα κλιμάκιο για να φτιάξουμε ένα άλλο που υπάρχει ανάγκη, ξεσηκώνονται οι πολιτικοί για ψηφοθηρικούς λόγους».

Με 14 εποχικούς το Σέιχ Σου

Η ιστορική καταστροφή στο δάσος του Σέιχ Σου αποτέλεσε τον λόγο που η πυροσβεστική ανέλαβε τις φωτιές στα δάση από τα δασαρχεία το 1997. Αυτό δεν εμπόδισε τον Θ. Βάγια από το να μειώσει τους εποχικούς στη Θεσσαλονίκη. Ο Θάνος Ψαρόπουλος, που έδρα του είναι η συμπρωτεύουσα και είναι πρόεδρος του Πανελλήνιου Σωματείου Συμβασιούχων Πυροσβεστών (ΠΑΣΣΥΠ), επισημαίνει: «Στον νομό πέρυσι ήμασταν 30 εποχικοί και αφαίρεσαν 16 άτομα. Οι 14 εποχικοί δεν φτάνουν ούτε για αστείο όταν έχουμε περιοχές όπως ο Λαγκαδάς, ενώ κοντά μας είναι η Χαλκιδική και οι κάμποι της Κατερίνης».

Τα βέλη του προς το αρχηγείο ρίχνει ο Θ. Ψαρόπουλος και σχετικά με τη νέα προκήρυξη που τους καθυστερεί: «Εχουμε υπηρετήσει στις δυσκολότερες αντιπυρικές όλων των εποχών από το 2019 έως σήμερα και είδαμε πολίτες με κάρτα ανεργίας και ειδικές δυνάμεις να έχουν 7.000 μόρια, όσα και ένας εποχικός πυροσβέστης με επτά αντιπυρικές. Εξαιτίας της προκήρυξης Τουρνά – Κικίλια ούτε στις 15 Μαΐου δεν ξεκινάμε. Δεν ξέρουμε ακόμη αν θα υπογράψουμε στις 5 Μαΐου, ενώ το Σάββατο 3 Μαΐου δίνουμε αθλήματα. Νομίζω Ιούνιο θα ξεκινήσουμε και αυτό με ξεκάθαρη ευθύνη του αρχηγείου, που θα μπορούσε να βάλει εμάς τους έμπειρους τώρα στα πυροσβεστικά».

 Μπαλώματα στην Ηλεία

Η βαθιά πληγωμένη από το 2007 Ηλεία, που σε κάθε αντιπυρική περίοδο φλέγεται, φέτος θα έχει λιγότερους μάχιμους λόγω συνταξιοδοτήσεων και μείωσης των εποχικών. Το μόνο νέο είναι η μια μονάδα ΕΜΟΔΕ (δασοκομάντο), οι οποίοι όμως είναι πεζοπόρο τμήμα και δεν επανδρώνουν σταθμούς ή οχήματα. Ο Νίκος Βελισσάρης, πρόεδρος της Ενωσης Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος Ηλείας, εκπέμπει SOS: «Είμαστε έντονα προβληματισμένοι για την εφαρμογή του αντιπυρικού σχεδιασμού στην Ηλεία και αυτό οφείλεται στο υποστελεχωμένο και γερασμένο προσωπικό. Σε επίπεδο νομού οι θέσεις των εποχικών πυροσβεστών μειώθηκαν κατά 29 σε σχέση με την περσινή αντιπυρική περίοδο, είχαμε επίσης και 15 συνταξιοδοτήσεις μόνιμων και πενταετών συναδέλφων μέσα στο 2024, θέσεις οι οποίες δεν αναπληρώθηκαν. Πρέπει να αναφέρουμε τη δημιουργία της ΕΜΟΔΕ, στελεχωμένη από 45 άτομα, σε επίπεδο νομού, μια υπηρεσία που απαρτίζεται μόνο με πεζοπόρα τμήματα στο πεδίο της πυρκαγιάς, χωρίς δικά της υδροφόρα οχήματα. Δεν λύνει κανένα πρόβλημα στις υποστελεχωμένες βάρδιες των πυροσβεστικών υπηρεσιών και κλιμακίων του νομού μας, μιας και τα οχήματα που συνδράμουν στο έργο της είναι από τις λοιπές πυροσβεστικές υπηρεσίες και κλιμάκια. Η Ηλεία έχει μεγάλο αριθμό αστικών συμβάντων, έντονων καιρικών φαινομένων και δασικών πυρκαγιών που στατιστικά την ανεβάζουν στις πρώτες θέσεις επικινδυνότητας σε πανελλαδικό επίπεδο».

Οχήματα ετών… 50 

Η βόρεια Ελλάδα βιώνει την έντονη υποστελέχωση πριν από την αντιπυρική περίοδο, ενώ αν τύχει ταυτόχρονα ένα αστικό συμβάν με μια δασική πυρκαγιά η επιφυλακή είναι μονόδρομος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Καβάλα, όπως εξηγεί ο Γιάννης Παπαναστασίου, πρόεδρος Σωματείου Πυροσβεστών Μακεδονίας Θράκης και Βορείου Αιγαίου: «Είμαστε οι μισοί σε σχέση με το 2017. Τότε είχαμε τρεις βάρδιες των 18 ατόμων και ήμασταν 54. Τώρα είμαστε 27 άτομα (τρεις βάρδιες των εννέα ατόμων). Σε σχέση με πριν από τρία χρόνια είμαστε περίπου το 60%. Οι αριθμοί αυτοί σε γενικές γραμμές ισχύουν για όλες τις υπηρεσίες στην ανατολική Μακεδονία, τη Θράκη και στο βορειοανατολικό Αιγαίο. Στην Καβάλα δουλεύουμε οι έξι πυροσβέστες ανά βάρδια για να μπορέσουμε να πάρουμε ρεπό και άδειες. Αν κάποιος ασθενήσει ή χρειαστεί να μετακινηθεί οπουδήποτε ανά την Ελλάδα, μπαίνουμε σε “εμπλοκή” δουλεύοντας το ένα 24ωρο και το άλλο ξεκουραζόμαστε. Αυτό είναι σύνηθες φαινόμενο εδώ και μια πενταετία. Η Καβάλα, που έχει έλλειμμα προσωπικού, βγαίνει στο οργανόγραμμα υπεράριθμη, γιατί μετράνε βάζοντας το λιμάνι και το αεροδρόμιο. Αυτοί οι συνάδελφοι δεν επιχειρούν σε δασικά/αστικά συμβάντα. Φεύγουν προς άλλες υπηρεσίες και δεν αναπληρώνονται. Παράλληλα, όταν πρέπει να πάμε ως ενισχύσεις στον νότο, κάνουμε 1.000-1.200 χιλιόμετρα. Πέρυσι εγώ κατέβηκα Αθήνα, στη Νέα Μάκρη, στη Χίο και τον Σεπτέμβριο στην Κόρινθο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους σταθμούς που αφήνουμε πίσω».

Οι λιγότερες οργανικές θέσεις και βάρδιες που δεν βγαίνουν είναι κανόνας στις Σέρρες, όπου οι πυροσβέστες επιχειρούν με πυροσβεστικά οχήματα που κλείνουν 50 χρόνια λειτουργίας. Πολύπειρος πυροσβέστης που υπηρετεί στον νομό κρούει τον κώδωνα του κινδύνου μιλώντας στο Documento: «Είμαστε ήδη δέκα άτομα λιγότερα από το 2023, ενώ άλλα έξι συνταξιοδοτούνται έως το τέλος του έτους. Το 2023 είχαμε 173 άτομα μαζί με τους εποχικούς και το 2025 είναι 163. Πριν από τέσσερα με πέντε χρόνια η βάρδια ήταν 15 άτομα στην υπηρεσία για να βγαίνουν ρεπό και άδειες. Σήμερα είναι δέκα άτομα ανά βάρδια, ο δε στόλος είναι γερασμένος. Εχουμε αυτοκίνητα από 20 έως 50 ετών. Το πιο χαρακτηριστικό είναι ένα Steyr που για να ανέβει το βουνό πάει 15-20 χλμ. μετά βίας».

 Σχεδιασμός χωρίς άτομα

Στον μεγαλύτερο νομό της Κρήτης ο σχεδιασμός για τις δασικές πυρκαγιές απαιτεί περισσότερα άτομα σε σχέση με πέρυσι, ενώ υπάρχουν μεταθέσεις και συνταξιοδοτήσεις. Υπενθυμίζεται ότι το Ηράκλειο έχει πλήθος αστικών συμβάντων και βιομηχανική ζώνη και τώρα με τον αντιπυρικό σχεδιασμό εξωθούνται οι πυροσβέστες στα όριά τους. Οσο για την ΕΜΟΔΕ, αυτή έχει αρμοδιότητα σε όλα τα νησιά του Αιγαίου με το βάρος να πέφτει στις ήδη υπάρχουσες δυνάμεις. 

Το επιχειρησιακό χάος εξηγεί ο Βασίλης Ανδρεαδάκης, πρόεδρος Σωματείου Πυροσβεστών Νομού Ηρακλείου: «Σε σχέση με πέρυσι είμαστε περίπου 20 άτομα λιγότερα, γιατί μετατέθηκαν έντεκα με δώδεκα συνάδελφοι και κάποιοι άλλοι συνταξιοδοτήθηκαν. Τα μέτρα που σχεδιάζει το αρχηγείο για τις δασικές πυρκαγιές απαιτούν περισσότερο κόσμο από ό,τι πέρυσι. Αν πέρυσι θέλαμε 50 άτομα για να ανταποκριθούμε στοιχειωδώς στο ίδιο το σχέδιο, φέτος θέλουμε περίπου 70 άτομα για να αντέξουμε στην αντιπυρική. Η ίδια η υπηρεσία σχεδιάζει πόσα οχήματα πρέπει να στελεχωθούν για να καλυφθούν οριακά οι ανάγκες σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς, αλλά ο κόσμος δεν υπάρχει για να τα στελεχώσει. Οταν ξέρεις ότι δεν έχεις τα άτομα, εκ των πραγμάτων και σκοπίμως οδηγούμαστε σε καταπάτηση και εργασιακών δικαιωμάτων με τις επιφυλακές».

Πέραν της υπερεργασίας, οι πυροσβέστες στον νομό δεν έχουν και τα κατάλληλα οχήματα, όπως τονίζει ο Β. Ανδρεαδάκης: «Τα βασικά οχήματα είναι του 1989, του 1990 και του 1991, ξεπερνούν τα 25 έτη. Δεν έχουν τις δυνατότητες, τον εξοπλισμό και τις ποσότητες του νερού για να ανταποκριθούν σε σύγχρονες φωτιές. Στην αντιπυρική λείπουν οχήματα στα συνεργεία και κάνουμε μπαλώματα για να λειτουργήσουν. Ο κ. Κικίλιας είχε εξαγγείλει πως θα παραλάβουμε οχήματα. Από ΑΙΓΙΣ δεν έχουμε πάρει τίποτα».

Δεν αναφέρουν τα κενά

Στις 26 Μαρτίου αποστείλαμε ερωτήματα προς τον Θ. Βάγια για να μάθουμε τον ακριβή αριθμό των κενών οργανικών θέσεων στο Σώμα, καθώς οι 3.620 θέσεις που η πυροσβεστική ανακοίνωσε το 2022 είναι ένας αριθμός που έχει σίγουρα αλλάξει λόγω των εκατοντάδων συνταξιοδοτήσεων. Ο εκπρόσωπος Τύπου Βασίλειος Βαθρακογιάννης μάς επισήμανε ότι «τα ερωτήματά σας έχουν προωθηθεί» με το αρχηγείο να περιφρονεί επιδεικτικά να απαντήσει στα εξής:

  1.  Πόσες είναι οι αποστρατεύσεις-συνταξιοδοτήσεις για το 2024 για το Πυροσβεστικό Σώμα;
  2. Πόσα προβλέπεται να είναι τα οργανικά κενά του Σώματος το 2025;
  3. Με αφορμή τη νέα προκήρυξη που θα υπάρξει για τους εποχικούς πυροσβέστες, κατά πόσο η καθυστέρηση ανάληψης των καθηκόντων τους μπορεί να δυσχεράνει τον σχεδιασμό της αντιπυρικής (επάνδρωση δασικών περιπολικών κ.ά.);