ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ
& ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ
ΝΟΜΙΜΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ ΑΡ. ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ
ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΡΟΔΟΠΗΣ
ΑΠΟΦΑΣΗ :(246/03 1924 ΕΜ 278/03) ΕΔΡΑ :
ΚΟΜΟΤΗΝΗ
ΔΙΕΥΘYΝΣΗ : ΒΙ.ΠΕ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝ.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ - 4η ΕΜΑΚ Τ.Κ
69100 ΦΑΞ
ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ : 2510 611302
ΑΡ. ΠΡΩΤ :
146
ΚΟΜΟΤΗΝΗ : 31/10/2019
ΠΡΟΣ : Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας κ. Νίκο Χαρδαλιά email info@gscp.gr generalsecretary@gscp.gr
ΘΕΜΑ : Προτάσεις του Σωματείου Μακεδονίας Θράκης & Βορείου Αιγαίου για την Ομογενοποίηση
του τριχοτομημένου προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος
1. Το Θεσμικό πλαίσιο που διέπει τους Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης
2. Παθογένειες και αδυναμίες του θεσμού
3. Εφαρμογή - διαφορές - σύγκριση του θεσμού της Πενταετούς θητείας
άλλων φορέων επί ωφέλεια του Δημοσίου Συμφέροντος
4. Ομογενοποίηση Προσωπικού με την ένταξη
των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης
στο Μόνιμο Πυροσβεστικό Προσωπικό
5. Άμεση ένταξη των συναδέλφων Εποχικών
Πυροσβεστών του πίνακα ως Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης
Αξιότιμε κύριε Χαρδαλιά
Θα θέλαμε να σας γνωστοποιήσουμε και εγγράφως τις θέσεις του Δ.Σ του Σωματείου
μας για την πολυσυζητημένη ομογενοποίηση του πυροσβεστικού προσωπικού του Π.Σ.
Πρόκειται για τις προτάσεις μας έτσι όπως εμείς πιστεύουμε ότι θα
είναι πραγματικά ωφέλιμο να παρουσιαστούν και να συζητηθούν , σε επικείμενο
διάλογο .
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
:
Η
πολιτεία, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της, οφείλει να στηρίξει και να σταθεί
αρωγός σε κάθε προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων για την απρόσκοπτη επιχειρησιακή
λειτουργία και ετοιμότητα σε 24ωρη βάση των υπηρεσιών του Πυροσβεστικού Σώματος,
σε συνάρτηση πάντα με την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του ανθρώπινου
δυναμικού.
Προκειμένου
να λάβει χώρα η εξεύρεση λύσεων στα σοβαρά θεσμικά υπηρεσιακά προβλήματα του προσωπικού , σας παραθέτουμε
πιο κάτω τις προτάσεις μας, οι οποίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την
αποτελεσματικότητά του Π.Σ., σε κάθε επιχειρησιακό επίπεδο .
Οι
σημερινές προκλήσεις απαιτούν την πλήρη ομογενοποίηση του πυροσβεστικού
προσωπικού, ώστε να αρθούν οι όποιες « διαφορές » υπάρχουν στο Π.Σ., για
να μπορούν να εφαρμοστούν αυτά που ορίζονται από τον Κ.Ε.Υ.Π.Σ για όλο το
προσωπικό απαρέγκλιτα , χωρίς εξαιρέσεις.
Οι
όποιες διαφοροποιήσεις (σε καθήκοντα, ωράρια, μισθολόγιο, ασφαλιστικό, άδειες)
είναι τροχοπέδη στην εφαρμογή κανονισμών που μόνο προβλήματα δημιουργεί
στην πρόοδο του Πυροσβεστικού Σώματος , όταν το προσωπικό αυτό κατηγοριοποιείται,
λόγω αυτών των διαφοροποιήσεων και της άνισης μεταχείρισής του.
Με
αφορμή την πρόσφατη ενημέρωση μας από το Γ.Γ.Π.Π. κ. Χαρδαλιά για την κατάθεση
σχεδίου νόμου που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση με σκοπό, αφενός την εξάλειψη
των όποιων παθογενειών συνεχίζουν να υφίστανται και αφορούν το έμψυχο δυναμικό –
εξοπλισμό – και δομές και αφετέρου την ενίσχυση δράσεων που αφορούν την εκπαίδευση
– ετοιμότητα – αντιμετώπιση – βραχεία αποκατάσταση
.
Πιστεύουμε
ότι είναι επιτακτική ανάγκη να ξεκινήσει ένας ειλικρινής και διευρυμένος διάλογος,
στον οποίο θα δοθεί η δυνατότητα στους εκπροσώπους όλων των συνδικαλιστικών
φορέων του προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος , να μεταφέρουν τα
προβλήματα και τις απόψεις των συναδέλφων , έτσι όπως οι ίδιοι τα βιώνουν στην
καθημερινότητα κατά την εκπλήρωση των καθηκόντων τους , από το υπάρχον καθεστώς
του τριχοτομημένου προσωπικού ( μόνιμο προσωπικό , Πυροσβέστες
Πενταετούς Υποχρέωσης και Συμβασιούχοι Πυροσβέστες) αλλά και τους προβληματισμούς
τους για την ομογενοποίηση με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί αυτή .
Επιτυγχάνοντας
το πρώτο βήμα θα έχουμε συνδράμει ώστε:
v Να απαλειφθούν οι όποιες
διαφορές
v Να αυξηθεί η
αλληλεγγύη και ο σεβασμός του ατόμου
v Να ενισχυθεί το
πνεύμα ομαδικότητας που είναι βασικό συστατικό προκειμένου να είναι σε θέση να
ανταπεξέλθει με αποτελεσματικότητα σε κάθε επιχειρησιακό επίπεδο.
Αποδεικνύεται
καθημερινά ότι πλέον οι προκλήσεις ολοένα αυξάνουν και διαρκώς
γίνονται συνθετότερες στην αποστολή του Πυροσβεστικού Σώματος.
'Έτσι
λοιπόν, με γνώμονα την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση
του υπάρχοντος έμψυχου δυναμικού και με σκοπό την βελτίωση των παρεχόμενων προς
τους πολίτες υπηρεσιών εκτάκτου ανάγκης οφείλουμε από κοινού να οργανώσουμε
όσο το δυνατό καλύτερα τα του οίκου μας.
Αξιοποίηση,
επίσης, όλου του έμψυχου δυναμικού χωρίς διακρίσεις και τοποθέτηση αυτού,
ανάλογα με την επιστημονική κατάρτιση με ανώτατες ή ανώτερες σπουδές συναφείς
με το αντικείμενο εργασίας αλλά και η προηγούμενη εμπειρία , με σκοπό τη
μέγιστη αξιοποίηση του στελεχιακού δυναμικού , τώρα που το Π.Σ. αποτελεί το
βραχίονα της Πολιτικής Προστασίας της χώρας .
Ένα
γεγονός, που συνέτεινε στον επανακαθορισμό του συνόλου του πυροσβεστικού και
διασωστικού μηχανισμού της χώρας , μέσα από την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του
, ώστε να ανταπεξέλθει στις επιπλέον αρμοδιότητες .
Εντοπίζουμε
έτσι τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες , καθώς τις όποιες παθογένειες και
αδυναμίες ή ενδεχόμενες απειλές , ώστε να θωρακιστεί και να εκσυγχρονιστεί σε
όλα τα οργανωτικά της επίπεδα όπως αυτά αναφέρονται στο Στρατηγικό Σχεδιασμό
του Πυροσβεστικού Σώματος .
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ ΠΕΝΤΑΕΤΟΥΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ & ΜΟΝΙΜΩΝ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ
|
||
ΠΕΝΤΑΕΤΗΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΕΣ
|
ΜΟΝΙΜΟΙ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΕΣ
|
|
Ασφάλιση
|
ΙΚΑ
|
Ασφάλεια Δημοσίου
|
Μισθολόγιο
|
Ενιαίο Μισθολόγιο
|
Ειδικό Μισθολόγιο
|
Μισθός
|
Αυτός του Συμβασιούχου
Πυροσβέστη 700 € - 900 € + Υπερωρίες 200€ - 250€
|
Αυτός του Ειδικού Μισθολογίου
1000 € - 1500 €
|
Εκπαίδευση
|
Μακροχρόνια προϋπηρεσία
+ 2μηνη Εκπαίδευση
|
4μηνη Εκπαίδευση
|
Κατηγορίες
Προσωπικού ΠΣ
|
Πυροσβέστες
Πενταετούς Υποχρέωσης
|
Μόνιμο Πυροσβεστικό
Προσωπικό
|
Οργανικές θέσεις
|
Γενικών καθηκόντων
|
Γενικών καθηκόντων
|
Καθηκοντολόγιο
|
Πλήρη καθήκοντα
δασοπυρόσβεσης & Επικουρικά σε
άλλες Πυροσβεστικές δράσεις
|
Πλήρη καθήκοντα σε
όλες τις Πυροσβεστικές δράσεις
|
Επιπλέον καθήκοντα
|
Πλήρη καθήκοντα μόνο
όταν υπάρχουν έκτακτες υπηρεσιακές ανάγκες που το απαιτούν
|
Πλήρη καθήκοντα σε
όλες τις Πυροσβεστικές δράσεις
|
Ωράρια εργασίας
|
Πλήρη ωράριο 24ωρη
λειτουργία
365 ημέρες το έτος
|
Πλήρη ωράριο 24ωρη
λειτουργία
365 ημέρες το έτος
|
Κυριακές & Εξαιρέσιμες
|
Πλήρη ωράριο
|
Πλήρη ωράριο
|
Νυχτερινές ώρες
|
Πλήρη ωράριο
|
Πλήρη ωράριο
|
Υπερωρίες
|
Πλήρη ωράριο
|
Πλήρη ωράριο
|
Μέσα ατομικής
προστασίας
|
Πλήρες εξοπλισμός πλην (κράνη αστικών πυρκαγιών στους
Οδηγούς) δεν δόθηκαν
|
Πλήρες εξοπλισμός
|
Βαθμολογική εξέλιξη
|
Καμία βαθμολογική
εξέλιξη
|
Μέχρι το βαθμό του
Πυρονόμου
|
(ΠΔ 210/1992 Κ.Ε.Υ.Π.Σ.)
|
Υπαγωγή στον
Εσωτερικό Κανονισμό Π.Σ
|
Υπαγωγή στον
Εσωτερικό Κανονισμό Π.Σ
|
Αξιολόγηση
|
Διατάξεις που
ισχύουν για Πυροσβεστικό Προσωπικό
|
Διατάξεις που
ισχύουν για Πυροσβεστικό Προσωπικό
|
Άδειες
|
Κανονική - Βραχεία
και εξαίρεση από τις άδειες του Πυροσβεστικού Προσωπικού
|
Κανονική - Βραχεία
& όλες τις άδειες του Πυροσβεστικό
Προσωπικό
|
Υπηρεσιακή Ταυτότητα
|
Δελτίο Υπηρεσιακής
Ταυτότητας Π.Π.Υ.
|
Δελτίο Υπηρεσιακής Ταυτότητας
Πυροσβεστών
|
ΣΥΓΚΡΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ
Οι
παθογένειες που έχουμε εντοπίσει οφείλονται στον τρόπο λειτουργίας του θεσμού του
Πενταετή Πυροσβέστη και στο νομοθετικό πλαίσιο το οποίο δεν τον θωρακίζει
επαρκώς , με αποτέλεσμα η αποδοχή και η
αναγνώριση αυτού, να μην είναι η αναμενόμενη ή στο βαθμό που θα έπρεπε να είναι
, ώστε να λειτουργήσει σωστά ο θεσμός
και να επιφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα .
Ø Αίτια παθογενειών :
1.
Ελλιπές και αντιφατικό νομικό πλαίσιο
2.
Ελλιπή και απροσδιόριστα καθήκοντα
3.
Μερική αποδοχή
και αναγνώριση του θεσμού
Ø Αδυναμίες
Οι
αδυναμίες είναι επακόλουθο των παθογενειών και της έλλειψης έκδοσης κανονιστικών
πράξεων που εκκρεμούν για να ρυθμίσουν άρθρα και παραγράφους του Ν. 4249/2014 ,
σε θέματα που αφορούν τους Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης όπως :
α. Κατηγοριοποίηση προσωπικού
Το Πυροσβεστικό Σώμα ως
ιδιαίτερο Σώμα Ασφαλείας που διέπεται από ειδικούς γι’ αυτό οργανικούς νόμους
και κανονισμούς και για την εκτέλεση της αποστολής του εφοδιάζεται με τα αναγκαία
μέσα και εξοπλισμό , παρόλα αυτά διακρίνουμε την κατηγοριοποίηση του προσωπικού
, σε Πυροσβεστικό Προσωπικό και Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης , ενώ και οι
δύο αυτές κατηγορίες βάση νόμου καταλαμβάνουν οργανικές θέσεις Γενικών καθηκόντων και έχουν καθαρά πυροσβεστικά καθήκοντα και κοινή αποστολή .
Σύμφωνα με όλα τα
ελληνικά λεξικά , πυροσβεστικό προσωπικό σημαίνει το σύνολο του
προσωπικού που εργάζεται στην ίδια υπηρεσία ή σε ίδια επιχείρηση και
έχει σχέση με την κατάσβεση των πυρκαγιών .
β.
Καθήκοντα
Αντιφατικός και
Αντισυνταγματικός Διαχωρισμός των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης σε καθήκοντα με
εξαιρέσεις του τύπου «όταν
συντρέχουν ειδικοί ή έκτακτοι υπηρεσιακοί λόγοι …. να διατίθενται και σε κύριες
πυροσβεστικές δράσεις» από το υπόλοιπο Πυροσβεστικό
Προσωπικό με πλήρη καθήκοντα σε πυροσβεστικές δράσεις.
γ. Μισθολόγιο
Μισθολογικά οι Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης υπάγονται στο
Ενιαίο Δημοσιοϋπαλληλικό Μισθολόγιο του Ν. 4024/2011, ενώ το Πυροσβεστικό Προσωπικό
είναι ενταγμένο ορθά και νόμιμα στο Ειδικό Μισθολόγιο των Σωμάτων Ασφαλείας, που
έχει ως γνωστόν υψηλότερες απολαβές σε όλα τα επίπεδα.
δ.
Βαθμολογική εξέλιξη
Ανεπίτρεπτη
νομικά και ηθικά εξαίρεση των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης από τις βαθμολογικές
προαγωγές εν συγκρίσει με το
Πυροσβεστικό Προσωπικό .
ε. Ανανέωση χρόνου υπηρεσίας και του
εργασιακού τους βίου
Σύμφωνα με τον Ν. 3938/2011 Άρθρο 15 προσελήφθησαν στο Πυροσβεστικό
Σώμα 4000 Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου,
οι οποίοι καταλαμβάνουν επί θητεία οργανικές θέσεις, με αντίστοιχη μείωση,
οργανικών θέσεων μονίμων πυροσβεστών. Το πόρισμα της επιτροπής που συστάθηκε το
2010, για την δημιουργία παραπάνω νόμου αναφέρει ρητά, ότι η πρόταση
αυτή είναι ρεαλιστική, οικονομική και
αποσκοπεί, αφενός στην αξιοποίηση της πολύχρονης εμπειρίας των
συμβασιούχων πυροσβεστών, αφετέρου στην
τακτοποίηση και στην πολύχρονη άρση της κατάφωρης αδικίας του προσωπικού της
συγκεκριμένης κατηγορίας.
Παρά
ταύτα μετά το πέρας της πενταετίας οι κάτω των σαράντα με απολυτήριο Λυκείου, μπορούν να ενταχθούν στο μόνιμο προσωπικό και οι υπόλοιποι μπορούν να ανανεώσουν για μια
ακόμα πενταετία. Σήμερα διανύοντας των
όγδοο έτος λειτουργίας του θεσμού, 2200 περίπου συνάδελφοι έχουν μονιμοποιηθεί από τους οποίους 600 προέρχονται από τους
ιδιώτες, συνεπάγεται ότι μόνο 1600 συνάδελφοι, περίπου το 1/3 προερχομένων από την κατηγορία των Εποχικών
Πυροσβεστών, που έχουν πολύχρονη εμπειρία μονιμοποιήθηκαν .
Συνεπώς ο σκοπός του νόμου δεν πραγματοποιήθηκε ο
οποίος ήταν σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής και το οποίο αναφέρει τα παρακάτω
η πρόταση αυτή είναι η πλέον ρεαλιστική, για τους εξής λόγους:
Ø
Δεν υπάρχει αντικειμενική δυνατότητα να προσληφθούν
σε άλλη πολιτική Υπηρεσία, λόγω των περιορισμών των προσλήψεων στο δημόσιο, από
τον οποίο εξαιρούνται τα σώματα ασφαλείας.
Ø
Θα καλυφθούν πάγιες και επιτακτικές ανάγκες του
Π.Σ..
Ø
Δεν προκαλείται
ιδιαίτερο κόστος, η μονιμοποίηση ενός ΠΠΥ στοιχίζει λιγότερο από το κόστος (πρόσληψης
ενός ιδιώτη ως πυροσβέστη)
Εκ
της ανωτέρω διατάξεως προκύπτει, ότι παρά το γεγονός, ότι ο νομοθέτης θεωρεί,
ότι η συμπλήρωση του 40ου έτους της ηλικίας μας αποτελεί εμπόδιο για την ένταξη
μας στο κύριο προσωπικό της Πυροσβεστικής, την ίδια στιγμή, γίνεται ανάθεση σε
αυτό το προσωπικό κύριων καθηκόντων, αποδεχόμενος προφανώς, ότι είμαστε ικανοί
να διεκπεραιώσουμε την εργασία μας, όπως και οι αντίστοιχοι συνάδελφοι μας.
Η πενταετία ως θεσμός δεν είναι πρωτόγνωρος, προϋπήρχε και
εφαρμόστηκε, στις Ένοπλες Δυνάμεις από το 1985 έως και σήμερα, καθώς και στην ΕΛ.ΑΣ
με τους θεσμούς των Συνοριοφυλάκων και των Ειδικών Φρουρών. Σε όλες λοιπόν τις
περιπτώσεις που εφαρμόστηκε ο ανωτέρω θεσμός, όλο το προσληφθέν προσωπικό,
εντάχθηκε και εξομοιώθηκε, μισθολογικά, πλήρως με το μόνιμο προσωπικό.
Αποτέλεσμα της πλήρης εξομοίωσης εργασιακών , σε παροχές, καθήκοντα, χρόνο εργασίας κατά ( αργίες, εξαιρέσιμες
ημέρες , νυχτερινή εργασία).
Όλο αυτό, συνετέλεσε, στην ομοιόμορφη κατανομή των καθηκόντων,
και του χρόνου εργασίας, σε όλο το προσωπικό, ανεξαρτήτως κατηγορίας, με
αποτέλεσμα να υπάρχει η εύρυθμη
λειτουργία των υπηρεσιών.
Πλην της περίπτωσης, των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης, με αποτέλεσμα,
αφενός την δυσλειτουργία του Πυροσβεστικού Μηχανισμού, και αφετέρου την κατάφωρη
αδικία που έχουν υποστεί η συγκεκριμένη κατηγορία. Σύμφωνα με την παράγραφο 9 του άρθρου 15 Ν.
3938/2011, όπου αναφέρει τα καθήκοντα των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης, και
τα οποία ενέχουν τους ίδιους κίνδυνους, που αντιμετωπίζει το μόνιμο προσωπικό,
καθιστά την μισθολογική αυτήν ανισότητα, όχι μόνο κατάφωρη, άλλα και αντισυνταγματική βλέπε Άρθρο 22 παρ. 2 του Συντάγματος, το οποίο ορίζει
ρητά << όλοι οι εργαζόμενοι, ανεξάρτητα από φύλο ή άλλη διάκριση , έχουν
δικαίωμα ίσης αμοιβής για παρεχόμενη
εργασία ίσης αξίας >>..
Το ίδιο άρθρο αναφέρει, οι
Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης ασκούν κυρίως καθήκοντα
δασοπυρόσβεσης, δασοπροστασίας και πυρασφάλειας. Επίσης, δύνανται να
διατίθενται επικουρικά και στην άσκηση των λοιπών καθηκόντων του πυροσβεστικού
προσωπικού, ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες.
Το συγκεκριμένο άρθρο τροποποιήθηκε, από την τροποποίηση αυτή επιβεβαιώνεται η αδικία, που συνεχίζουν να υφίστανται
οι ΠΠΥ , διότι όταν υπάρχουν έκτακτες ανάγκες, τότε και
μόνο τότε, αναλαμβάνουν κύριες Πυροσβεστικές Δράσεις όπως και το μόνιμο προσωπικό,
δηλαδή το υπόλοιπο διάστημα είναι εκτός και συνεπικουρούν απλά το έργο του
μόνιμου προσωπικού ….
Αντίστοιχες περιπτώσεις
εφαρμογής της Πενταετούς Θητείας στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας η οποία εφαρμόστηκε σε όλα τα Επιτελεία των Ενόπλων Δυνάμεων
(Ξηράς – Ναυτικού – Αεροπορίας) καθώς
και στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης & Προστασίας του Πολίτη , τα οποία
σας παραθέτουμε παρακάτω :
Ø Υπουργείο Εθνικής Άμυνας
1.
Ε.Π.Υ.
(Εθελοντές Πενταετούς Υποχρέωσης) 2. Ε.Μ.Θ.
(Εθελοντές Μακράς Θητείας) 3. ΕΠ.ΟΠ.
(Επαγγελματίες Οπλίτες)
Ν.
2936/01 «Επαγγελματίες Οπλίτες και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 166 Α΄/25-7-01)
Ø
Υπουργείο Δημόσιας Τάξης & Προστασίας
του Πολίτη
1.
Συνοριακών
Φυλάκων & Ειδικών Φρουρών
2.
Πυροσβέστες
Πενταετούς Υποχρέωσης
Συνοριακοί Φύλακες & Ειδικοί Φρουροί Ν. 2838/1998 Ο
Νόμος 2734/1999 διατίθεται σε Κωδικοποιημένο ενιαίο κείμενο με ενημερωμένες και
ενσωματωμένες τις τροποποιήσεις των διατάξεων :
N. 2838/2000, Ν.2839/2000, N.
3064/2002, Ν. 3547/2007, Ν.3904/2010, N.3938/2011, Ν. 4238/2014, Ν.4249/2014.
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις που
εφαρμόστηκε η 5ετη θητεία ,
υπήρχαν :
α. Πλήρη καθήκοντα όπως το μόνιμο προσωπικό
β. Πλήρη ωράρια εργασίας όπως το μόνιμο προσωπικό
γ. Ένταξη στο ειδικό μισθολόγιο όπως το μόνιμο προσωπικό
δ. Βαθμολογική εξέλιξη ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας
Έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην απόδοση του θεσμού ώστε να διατηρηθεί και να
συνεχιστεί μέχρι και σήμερα.
Στην περίπτωση των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης δεν ισχύουν τα ίδια στάνταρ , και για τους λόγους αυτούς
υπάρχει πληθώρα προβλημάτων στη λειτουργία του θεσμού αλλά και στην αποδοχή .
Για να εκλείψουν αυτές οι παθογένειες
και να απαλειφθούν οι διαφορές , επιτακτική ανάγκη είναι η ομογενοποίηση
του προσωπικού .
Εφαρμογή του αντίστοιχου
νόμου που αφορούσε την εξέλιξη των Συνοριοφυλάκων πέραν της πρώτης πενταετίας.
Ν. 2622/1998 ΦΕΚ138/Α/25-6-1998 Σύσταση Υπηρεσιών Συνοριακής Φύλαξης
Σελίδα 1959 Άρθρο 2
Οι
συνοριακοί φύλακες αποτελούν ιδιαίτερη κατηγορία προσωπικού του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης το οποίο προσλαμβάνεται με σχέση
Δημόσιου Δικαίου επί 5ετη θητεία που μπορεί να ανανεώνεται μέχρι την συμπλήρωση
35ετους υπηρεσίας και σε κάθε περίπτωση του 55ου έτους της ηλικίας
τους, ( 60 ου έτους τώρα). Το εν λόγω προσωπικό διέπετε από τις διατάξεις του παρόντος νόμου και δεν
εφαρμόζονται γι αυτό οι διατάξεις των δημόσιους πολιτικούς υπαλλήλους.
Ν. 2936/01 (ΦΕΚ 166
Α΄/25-7-01) Επαγγελματίες
Οπλίτες και άλλες διατάξεις.
Σελίδα 6 Άρθρο 9 Αποδοχές
Αποδοχές συμφώνα με τους Οι Επαγγελματίες Οπλίτες εξομοιώνονται
μισθολογικά από την κατάταξή τους με τους λοχίες μη Παραγωγικών Σχολών, με την
επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 10.
4. Ομογενοποίηση Προσωπικού με την ένταξη των Πυροσβεστών
Πενταετούς Υποχρέωσης στο Μόνιμο Πυροσβεστικό Προσωπικό
1.
Τις παθογένειες και αδυναμίες του θεσμού
2.
Τα αίτια των παθογενειών
3.
Τις διαφοροποιήσεις μεταξύ του προσωπικού του Π.Σ
4.
Τις συνθήκες άνισης μεταχείρισης
5.
Το διαχωρισμό που δυσχεραίνει το Πυροσβεστικό
Έργο
6.
Την απαλοιφή των όποιων διαφορών
7.
Την ενίσχυση του πνεύματος ομαδικότητας
8.
Την αύξηση της
αλληλεγγύης και το σεβασμό του ατόμου
9.
Τα 8 χρόνια λειτουργίας του θεσμού
10. Τις αντίστοιχες
περιπτώσεις εφαρμογής του θεσμού σε άλλους φορείς
11. Το απόλυτα
αναγνωρισμένο γεγονός ότι τελούμε στις ίδιες συνθήκες με τους συναδέλφους μας
του μονίμου Πυροσβεστικού Προσωπικού.
v Συνοψίζοντας
:
Ø
Για την απρόσκοπτη και αποτελεσματική εκπλήρωση
τα αποστολής του Πυροσβεστικού Σώματος, επιβάλετε η ομογενοποίηση του προσωπικού για την απαλοιφή των όποιων διαφοροποιήσεων σε καθήκοντα , ωράρια ,
επιφυλακές , άδειες , μισθολόγιο , κ.α .
Ø
Διάθεση του υπάρχοντος προσωπικού στο σύνολο
του, με ίσες ευκαιρίες, ανάλογα με τα τυπικά προσόντα, δίνοντας
έτσι την δυνατότητα να εξελιχθεί. Τότε πιστεύουμε ότι μέσα από αυτή την εξέλιξη
του έμψυχου δυναμικού, με σκοπό την βελτίωση των παρεχόμενων προς τους πολίτες,
θα έρθει ταυτόχρονα και η εξέλιξη του
ίδιου του Σώματος.
Ø Πρωτοβουλία έκδοσης
νέων ρυθμιστικών πράξεων στην κατεύθυνση ομογενοποίησης του προσωπικού
v Προτείνουμε :
Ομογενοποίηση υπό το φως της πρόθεσης που επέδειξε το Υπουργείο
Προστασίας του Πολίτη προκειμένου να επιτύχει την πολυσυζητημένη ομογενοποίηση
του Πυροσβεστικού Σώματος προτείνετε η μονιμοποίηση όλων όσων κατέχουν τη θέση του Πυροσβέστη Πενταετούς
Υποχρέωσης .
5.
Πρόσληψη
των Συμβασιούχων Πυροσβεστών ως Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης όσων
εισήχθησαν στο τέλος πίνακα επιλαχόντων επιτυχόντων ΠΠΥ
Ότι η πολιτεία αναγνωρίζοντας τη σημαντική
προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και των Συμβασιούχων Πυροσβεστών που προσλήφθηκαν
πρώτη φορά το 2009 και δεν είχαν την απαιτούμενη εμπειρία τότε.
Θέλοντας να αξιοποιήσει έτοιμο προσωπικό
για τις επιχειρησιακές ανάγκες του
Πυροσβεστικού Σώματος όλο το χρόνο.
Έδωσε την κατ' εξαίρεση δυνατότητα το 2019 σε όσους έχουν αποκτήσει σήμερα πλέον 10ετή
πολύτιμη εμπειρία στο δύσκολο έργο της δασοπυρόσβεσης σε πάσης φύσης συμβάντα
και εξακολουθούν να είναι ενεργοί, να συμπεριληφθούν στον τέλος του πίνακα Επιτυχόντων Επιλαχόντων Πυροσβεστών Πενταετούς
Υποχρέωσης, κάνοντας δεκτό και ένα χρόνιο αίτημα μας .
Ø
Την ένταξη τους στο τέλος του πίνακα Επιτυχόντων
Επιλαχόντων Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης
Ø
Την διαδικασία προσκόμισης
στις επιτροπές παραλαβής των απαραίτητων
δικαιολογητικών και της βεβαίωσης της προϋπηρεσίας τους, και τις ενεργές συμβάσεις τους μέχρι σήμερα
Ø
Την ολοκλήρωση της διαδικασίας ένταξης στο τέλος του
πίνακα
v Συνοψίζοντας
:
Με
την ολοκλήρωση της διαδικασίας ένταξης στο τέλος του πίνακα, απαιτείται :
Ø Πρόταση πρόσληψης από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη
Ø Ο προγραμματισμός προσλήψεων από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης
Ø Κοινή Υπουργική
απόφαση των συναρμόδιων Υπουργείων
Ø Η έγκριση των απαραίτητων πιστώσεων για την πρόσληψή τους
από ΓΛΚ
Ø Ένταξη του ποσού
στον προϋπολογισμό του ΠΣ για το έτος
2019
Ø Διαταγή του ΑΠΣ για την πρόσληψή τους
Ø Έκδοση του ΦΕΚ πρόσληψης τους
v Προτείνουμε
:
Την επίσπευση των άνω
διαδικασιών για την άμεση πρόσληψη όσων Συμβασιούχων
Πυροσβεστών εισήχθησαν στο τέλος πίνακα Επιτυχόντων
Επιλαχόντων Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης , διότι ο πίνακας είναι σε ισχύ μέχρι τις 31/12/2019
6.
Ανανέωση των συμβάσεων
εργασίας σε καθήκοντα πυροπροστασίας και πρόληψης, με 5ετή ορίζοντα, των εναπομεινάντων
παλαιών Συμβασιούχων Πυροσβεστών
Επίσης μερίδα συναδέλφων , η οποίοι
έμειναν εκτός ρύθμισης λόγω
έλλειψης τυπικών προσόντων που όριζε
ο Ν. 3938/2011 , για τους οποίους
οφείλουμε τόσο εμείς ως συνάδελφοι όσο και η πολιτεία , να διασφαλίσουμε την
συνέχιση της εργασίας .
Κατά συνέπεια, είναι επιτακτική η ανάγκη
ώστε να κατοχυρώσουμε την εργασία των Συμβασιούχων Πυροσβεστών – ο αριθμός των οποίων έχει μειωθεί δραματικά, άλλωστε
για την κάλυψη μέρους αυτών των κενών, το 2019 βγήκε προκήρυξη πρόσληψης 962 νέων
Συμβασιούχων Πυροσβεστών .
Κατ΄ ελάχιστον ζητούμενα είναι, η εξασφάλισει
της βιωσιμότητά τους, η αναγνώριση της χρόνιας προσφοράς , ως αναπόσπαστο κομμάτι
του Πυροσβεστικού Σώματος .
Ως ηθική ανταμοιβή και δικαίωσης από την
πολιτική και φυσική ηγεσία , για τις υπηρεσίες
που παρείχαν επί σειρά ετών, στην προστασία του Έλληνα πολίτη και του
περιβάλλοντος .
Σας
γνωρίζουμε, η περίοδος απασχόλησης των Συμβασιούχων Πυροσβεστών είχε
κορυφωθεί όταν ο χρόνος εργασίας ανά έτος έφτασε τους 8 μήνες , κάτι που γρήγορα
άλλαξε προς το χειρότερο, με την αιτιολογία - δικαιολογία της οικονομικής κρίσης
που περνά η χώρα μας .
Σήμερα ο Συμβασιούχος Πυροσβέστης εργάζεται
6 μήνες και λαμβάνει ταμείο ανεργίας για 3 μήνες και 5 ημέρες. Για το υπόλοιπο
χρονικό διάστημα δεν στηρίζετε, με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολη η επιβίωσή τόσο
των ιδίων όσο και των οικογενειών τους, παράγοντας που υποβιβάζει τραγικά το βιοπορισμό
τους, κάτω από το όριο της φτώχειας.
Επίσης η σταθερότητα της
5ετους ανανέωσης των συμβάσεων εργασίας ΙΔΟΧ , αντικαταστάθηκε
με τις 3ετίες και 2ετίες σήμερα, με τη γνωστή μέθοδος της τελευταίας στιγμής,
για την ανανέωση πρόσληψής τους, διαδικασία
που αυξάνει την αβεβαιότητα και την αγωνία .
1.
Μακροχρόνια εμπειρία
2.
Γνώση δασικών δρόμων
3.
Γνώση τοπωνυμιών ορεινών όγκων και περιοχών
4.
Γνώση βλάστησης της κάθε περιοχής
5.
Γνώση περιοχών ανεφοδιασμού σε νερό
6.
Αυξημένη ετοιμότητα πυροφύλαξη και αποτροπή
εμπρησμών
7.
Άμεση επέμβαση στο στάδιο έναρξης δασικών πυρκαγιών
8.
Ενεργοποίηση σε έκτακτα καιρικά φαινόμενα (πλημμύρες – χιονοπτώσεις - κατολισθήσεις)
9.
Αποκέντρωση και ενίσχυση της περιφέρειας λόγου
της διασποράς μας στην επικράτεια
10.
Αυξημένη αίσθηση ασφαλείας των πολιτών με την
παρουσία μας όλα αυτά τα χρόνια
11.
Αναγνώριση της προσφοράς από τους πολίτες
Ø Επειδή οι Συμβασιούχοι
Πυροσβέστες, είναι σε χρόνια μάχιμη υπηρεσία στο Π.Σ. και διαθέτουν την απαιτούμενη
εμπειρία .
Ø Βάση των προαναφερομένων,
η πολιτεία αναγνωρίζοντας την προσφορά τους, οφείλει να
διασφάλιση όπως και στο υπόλοιπο πυροσβεστικό προσωπικό τη βιωσιμότητα και
εργασία των συναδέλφων ώστε απρόσκοπτα να συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες
του .
Ø Επειδή οι απαιτήσεις τόσο
σε νέες αρμοδιότητες όσο και σε προσωπικό αυξάνουν, η αξιοποίηση έμπειρου προσωπικό επιβάλετε
Ø Βάση αυτών των αναγκών
δύναται οι μήνες εργασίας να αυξηθούν σε 12, σύμφωνα με τις υπηρεσιακές
ανάγκες σε πρόληψη και πυρασφάλεια
πυροπροστασία .
v Προτείνουμε
:
Την διασφάλιση της εργασίας των
εναπομεινάντων Συμβασιούχων Πυροσβεστών σε καθήκοντα πυρασφάλειας και
πυροπροστασίας κατά την αντιπυρική περίοδο και τους υπόλοιπους μήνες σε
καθήκοντα πρόληψης
Την 12μηνη εργασίας τους, 6 μήνες πυρασφάλεια πυροπροστασία + 6 μήνες πρόληψη
σε ένα φορέα ( Πολιτική Προστασία ή Δασαρχείο )
7.
Ανανέωση των συμβάσεων
των νεοπροσληφθέντων Συμβασιούχων
Πυροσβεστών
Εν έτη 2019 βάση των υπαρχουσών αναγκών
του Πυροσβεστικού Σώματος σε προσωπικό, προσελήφθησαν περίπου 800 νέοι Συμβασιούχοι
Πυροσβέστες, 17 χρόνια μετά την
τελευταία πρόσληψη 5500 ατόμων που έγινε το 2003 και καλυφθήκαν οι τότε ανάγκες
σε προσωπικό .
Στη φετινή προκήρυξη ένας μεγάλος αριθμός
των νεοπροσληφθέντων συναδέλφων Συμβασιούχων Πυροσβεστών, είχαν την ιδιότητα του Εθελοντή
Πυροσβέστη, η οποία και μοριοδοτήθηκε .
Βάση ιδιότητας τους αυτής, η ένταξή και
ενσωμάτωση τους στο υπόλοιπο πυροσβεστικό προσωπικό, εν μέσου αντιπυρικής
περιόδου, ήταν ποιο ομαλή και ουσιαστική,
διότι το αντικείμενο της εργασίας ήταν
γνωστό από την προηγούμενη ενασχόληση τους
στους κόλπους του Π.Σ. ως Εθελοντές .
v Λαμβάνοντας υπόψη :
Ø Ότι η οποία εμπειρία, στην
καταστολή δασικών πυρκαγιών και όχι μόνο, είναι ουσιαστικό κριτήριο, που βοηθά τον
επιχειρησιακό τομέα.
v Συνοψίζοντας :
Ø Επειδή οι νέοι Συμβασιούχοι
Πυροσβέστες είναι επίσης σε μάχιμη
υπηρεσία και η επαναπρόσληψή τους θα βοηθήσει
στην απόκτηση πολύτιμης εμπειρίας, η οποία
μπορεί να αξιολογηθεί και να αξιοποιηθεί από το Πυροσβεστικό Σώμα, όταν αυτή
φτάσει στο βαθμό επάρκειας .
Ø Επειδή οι σημερινές υπηρεσιακές
ανάγκες σε προσωπικό το επιβάλουν, το υπάρχον προσωπικό πρέπει να αξιοποιηθεί .
Την διασφάλιση και τη συνέχιση της εργασίας των νέων Συμβασιούχων Πυροσβεστών
σε καθήκοντα πυρασφάλειας και πυροπροστασίας κατά την αντιπυρική περίοδο και αργότερα
την αξιοποίηση τους στις τάξεις του Πυροσβεστικού Σώματος με την ένταξη τους ως Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης .
Είναι γνωστό ότι, από το 2016 οι προσλήψεις στο
Πυροσβεστικό Σώμα γίνονται μέσω Πανελλαδικών εξετάσεων όπως και στην ΕΛ.ΑΣ .
Παρόλα αυτά στην ΕΛ.ΑΣ. οι θεσμοί των Ειδικών
Φρουρών και των Συνοριακών Φυλάκων συνεχίζουν να υφίστανται ως απαραίτητοι,
διότι υπάρχουν ανάγκες σε αντίστοιχο προσωπικό,
(πέραν των Αστυφυλάκων μέσω πανελλαδικών εξετάσεων) , και συνεχίζουν να υπάρχουν αντίστοιχες προκηρύξεις (όπως η
πρόσφατη 1500 Ειδικών Φρουρών) με τη διαδικασία των μορίων και ειδικών προσόντων .
Ο θεσμός του Πυροσβέστη
Πενταετούς Υποχρέωσης διανύει το όγδοο έτος λειτουργίας, παρόλο που το θεσμικό πλαίσιο
δεν είναι θωρακισμένο όπως θα έπρεπε, συνεχίζονται οι προσπάθειες βελτίωσης του.
Επίσης γνωστό είναι ότι, το Πυροσβεστικό Σώμα έχει περισσότερες
ανάγκες με την ανάληψη της δασοπυρόσβεσης σε έμψυχο του δυναμικό, αλλά και αρμοδιότητες
.
Κοινά παραδεκτό σε όλες αυτές τις απαιτήσεις, όλο το
έμψυχο δυναμικό (Συμβασιούχοι – Πενταετής – Μόνιμοι Πυροσβέστες) έχει συμβάλει τα
μέγιστα στην αναγνώριση του έργο του Πυροσβεστικού Σώματος, και όλα αυτά τα
χρόνια λειτουργεί ως μοχλός εξέλιξης του.
Το έμψυχο αυτό προσωπικό είναι αυτό, που κάνει τη
διαφορά, έχοντας κερδίσει την εμπιστοσύνη
των Ελλήνων πολιτών με τη συνεχή του παρουσία σε υπηρεσίες εκτάκτων αναγκών
.
Κοινή πεποίθηση είναι ότι, η
μεταφορά της τεχνογνωσίας στην καταστολή δασικών πυρκαγιών προήρθε από το εν λόγο
προσωπικό, που έχει χρόνια εμπειρία στην δασοπυρόσβεση .
Οι Πενταετής Πυροσβέστες πρώην Συμβασιούχοι, για την
κάλυψη αυτών των αναγκών, σήμερα εμπλέκονται σε όλα τα συμβάντα, συνεχίζοντας να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην προστασία πολιτών – περιουσιών – φυσικού πλούτου
της χώρας μας, όπως έκαναν όλα αυτά τα χρόνια .
v Συνοψίζοντας
:
Ø Ο Θεσμός του Πενταετή Πυροσβέστη πιστεύουμε
ότι έχει να προσφέρει πολλά στο Πυροσβεστικό Σώμα, όπως έτοιμο έμπειρο
προσωπικό και αν εξελιχθεί, όπως και αντίστοιχοι θεσμοί στην ΕΛ.ΑΣ., τότε η
προσφορά του θα είναι ουσιαστικότερη .
Ø Η πολιτεία με γνώμονα την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του
υπάρχοντος έμψυχου δυναμικού, οφείλει να δόση τα κίνητρα εξέλιξης και ίσες ευκαιρίες, ανάλογα
με τα τυπικά προσόντα σε όλο το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος να εξελιχθεί,
τότε πιστεύουμε ότι μέσα από αυτή την εξέλιξη του έμψυχου δυναμικού, με απώτερο σκοπό την βελτίωση των παρεχόμενων
προς τους πολίτες, θα έρθει ταυτόχρονα και
η εξέλιξη του ίδιου του Σώματος, που είναι το σημερινό ζητούμενο και ο μελλοντικός
στόχος .
v Προτείνουμε
:
Τη διατήρηση θωράκιση και αξιοποίηση του
Θεσμού, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί
ως σκαλοπάτι εξέλιξης των Συμβασιούχων Πυροσβεστών μετά την απόκτηση
πολύτιμης εμπειρίας και ένταξης τους στις
τάξεις των Πενταετών Πυροσβεστών και εν συνεχεία στην περαιτέρω μετεξέλιξη τους,
με την ένταξη τους στο μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό, όπως έγινε με την
εφαρμογή του Ν. 3938/2011 αλλά χωρίς τις διακρίσεις τις παρ, 8 και 9 του ίδιου
νόμου.
Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
κιν. 6948401282 & *750942 κιν. 6948775363