Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2019

Έγγραφο του Σωματείου προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη για τις Διακρίσεις - παθογένειες - αδυναμίες του θεσμού του 5ετη Πυροσβέστη


ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ  ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ  ΘΡΑΚΗΣ 
&  ΒΟΡΕΙΟΥ  ΑΙΓΑΙΟΥ
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟ  ΣΩΜΑΤΕΙΟ  ΝΟΜΙΜΑ  ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ ΑΡ. ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ  ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΡΟΔΟΠΗΣ  ΑΠΟΦΑΣΗ  :(246/03  1924 ΕΜ 278/03)       ΕΔΡΑ : ΚΟΜΟΤΗΝΗ
ΔΙΕΥΘYΝΣΗ :  ΒΙ.ΠΕ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ  ΔΙΟΙΚΗΣΗ  ΑΝ.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ  & ΘΡΑΚΗΣ - 4η ΕΜΑΚ      Τ.Κ 69100         ΦΑΞ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ :   2510 611302
Blog : pyrosvestesamth.blogspot.gr            E mail : ipapanast@gmail.com
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
ΑΡ.  ΠΡΩΤ :  115                                                                                 ΚΟΜΟΤΗΝΗ :   13/09/2019

ΠΡΟΣ :  Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχάλη  Χρυσοχοϊδη    
email  :     kepik@mopocp.gov.gr


 ΘΕΜΑ :  Διακρίσεις - παθογένειες - αδυναμίες του θεσμού του 5ετη Πυροσβέστη


Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Από την οργάνωση και την αποστολή του, το σωματείο μας πλέον εκπροσωπεί  ως μέλη του,  Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρεώσεως, Πενταετής Πυροσβέστες που εντάχθηκαν στο μόνιμο προσωπικό και Συμβασιούχους Πυροσβέστες, που απασχολούνται ήδη επί σειρά ετών στο Δημόσιο. Τα μέλη μας διαθέτουν πολυετή εμπειρία στην εκτέλεση των καθηκόντων τους, καθότι απασχολούνται ως πυροσβέστες, επί σειρά ετών, πολλοί εξ αυτών, ήδη επί δεκαετίες.
Με την εκτέλεση των καθηκόντων τους εξυπηρετούν πάγιες ανάγκες της Υπηρεσίας, τηρούν ανελλιπώς το ωράριο, που τους έχει ανατεθεί, το οποίο πολλές φορές μάλιστα, λόγω των εκτάκτων αναγκών που διέπουν την φύση της εργασίας τους, όπως και κάθε πυροσβέστης, προσαρμόζουν, επιμηκύνουν ή και αγνοούν παντελώς, στην προσπάθειά τους να καταβάλλουν τα μέγιστα, για την επίτευξη των σκοπών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και την εν γένει εξυπηρέτηση του ρόλου που αυτή επιτελεί, για την προστασία της Πατρίδας μας. Στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων, καλύπτουμαι καθημερινώς τα ίδια καθήκοντα, όπως κάθε συνάδελφός τους, κρίνονται ετησίως κατάλληλοι για την εκτέλεση των δύσκολων καθηκόντων μας και ανταποκρίνονται επάξια στα όμοια καθήκοντα των μονίμων συναδέλφων τους, ανεξαρτήτως ηλικίας. Επίσης, επιμορφώνονται συνεχώς, με την συμμετοχή τους σε σεμινάρια και σχολεία εκπαίδευσης, για να εξασφαλιστεί η καλύτερη ανταπόκρισή τους στις αυξημένες απαιτήσεις που φέρει η εργασία τους .
  Στα καθήκοντα των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης συμπεριλαμβάνονται η δασοπυρόσβεση, η δασοπροστασία και η πυρασφάλεια, αλλά και καθήκοντα  σε αστικά συμβάντα και την στελέχωση των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών και των Πυροσβεστικών Κλιμακίων ανά τη Χώρα.
Η πρόσληψη των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρεώσεως, έλαβε χώρα βάσει των διατάξεων του άρθ. 15 του ν. 3938/2011, σύμφωνα με το οποίο ως Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης προσλαμβάνεται προσωπικό σε συνιστώμενες επί θητεία οργανικές θέσεις (4.000 στο αριθμό), με αντίστοιχη μείωση οργανικών θέσεων μονίμων πυροσβεστών. Η σχέση εργασίας ορίστηκε ως δημοσίου δικαίου και οι Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης (θητείας) προσελήφθησαν με μοριοδότηση, βάσει αντικειμενικών προσόντων.
Ο σκοπός του νομοθέτη ήταν αφενός να άρει την συστηματική κατάχρηση, που επί σειρά ετών είχε σημειωθεί εις βάρος μας με συμβάσεις (Ι.Δ.Ο.Χ.) ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και αφετέρου να εντάξει στο σταθερό δυναμικό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, έμπειρο προσωπικό, που είχε ήδη επί σειρά ετών δοκιμαστεί στα αντικείμενα της Πυρόσβεσης και Διάσωσης . Για την κατηγορία αυτή προσωπικού, εξάλλου, η ηλικία ήταν εμφανώς διαφοροποιημένη έναντι της απαιτούμενης ηλικίας, αφού το εν λόγω προσωπικό παρείχε ήδη τις υπηρεσίες του επί σειρά ετών στην Πυροσβεστική.

Παρά ταύτα  : 


            Αντιθέτως στην παρ. 8 του αρθ. 15 Ν. 3938/2011, ορίστηκε ως ηλικιακό όριο τοποθέτησης στο μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό το 40ο έτος της ηλικίας, το οποίο, μετά την τροποποίηση της παρ. 8 του ως άνω άρθρου 15 με το άρθρο 98 παρ. 1 Ν. 4249/2014, έπρεπε να μην έχουν υπερβεί οι υποψήφιοι «κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης πρόσληψης τους».
Η οποία  παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς των στο μόνιμο προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος, με βαθμό του Πυροσβέστη και κατόπιν συμφώνου γνώσης από το αρμόδιο Πρωτοβάθμιο Συμβούλιο Πυροσβεστών σχετικά με την ικανότητά τους.   Εξασφαλίζοντας τον εργασιακό τους βίο . 
  
   Σημειώνεται, ότι ήδη έχει εκδοθεί προεδρικό διάταγμα με το οποίο απονεμήθηκε στους συναδέλφους μας ο βαθμός του πυροσβέστη γενικών καθηκόντων [ΦΕΚ Γ 530/2-5-2018].
            Με τον τρόπο αυτό, συνεπώς, παρά  το γεγονός, ότι το εν λόγω προσωπικό ξεκίνησε από την ίδια αφετηρία που παρείχε και συνεχίζει να παρέχει τις υπηρεσίες του επί σειρά ετών αρχικώς με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου και μεταγενέστερα με  σύμβαση δημοσίου δικαίου, στην πορεία, για την ένταξη στο μόνιμο προσωπικό απαιτείτο από την ως άνω διάταξη νόμου, να μην έχει συμπληρώσει το 40 έτος της ηλικίας του κατά τον χρόνο υποβολής του αιτήματος πρόσληψης.
            Στην υπό κρίση περίπτωση το κριτήριο αποκλεισμού μεγάλου αριθμού Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρεώσεως αποτέλεσε το κριτήριο της ηλικίας, κατά τρόπο μάλιστα, που ουδόλως δικαιολογείται από έναν θεμιτό σκοπό από τη στιγμή που παρέχονται οι ίδιες ακριβώς υπηρεσίες .      
Εκ της ανωτέρω διατάξεως προκύπτει, ότι παρά το γεγονός, ότι ο νομοθέτης θεωρεί, ότι η συμπλήρωση του 40ου έτους της ηλικίας μας αποτελεί εμπόδιο για την ένταξη μας στο κύριο προσωπικό της Πυροσβεστικής, την ίδια στιγμή, μπορεί να μας αξιοποιεί ως προσωπικό, με ανάθεση σε εμάς κύριων καθηκόντων, αποδεχόμενος προφανώς, ότι είμαστε ικανοί να διεκπεραιώσουμε την εργασία μας, όπως και οι αντίστοιχοι συνάδελφοι μας.       

           Τούτο ενισχύεται ακόμα περαιτέρω από το γεγονός, ότι το μάχιμο μόνιμο προσωπικό της Πυροσβεστικής παρέχει τις υπηρεσίες του, εφόσον το επιθυμεί, μέχρι και το 60ο έτος της ηλικίας του.   

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ  ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ ΠΕΝΤΑΕΤΟΥΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ  & ΜΟΝΙΜΩΝ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ  

ΠΕΝΤΑΕΤΗΣ  ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΕΣ
ΜΟΝΙΜΟΙ  ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΕΣ
Ασφάλιση  
ΙΚΑ
Ασφάλεια   Δημοσίου
Μισθολόγιο
Ενιαίο  Μισθολόγιο
Ειδικό   Μισθολόγιο
Μισθός 
Αυτός του Συμβασιούχου Πυροσβέστη 700 € - 900 €
Αυτός του Ειδικού Μισθολογίου
1000 € - 1400 €
Εκπαίδευση
Μακροχρόνια προϋπηρεσία + 2μηνη Εκπαίδευση
4μηνη  Εκπαίδευση
Κατηγορίες Προσωπικού ΠΣ
Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης
Μόνιμο Πυροσβεστικό Προσωπικό
Οργανικές   θέσεις
Γενικών  καθηκόντων
Γενικών  καθηκόντων
Καθηκοντολόγιο 
Πλήρη καθήκοντα δασοπυρόσβεσης  & Επικουρικά σε άλλες Πυροσβεστικές δράσεις 
Πλήρη καθήκοντα σε όλες τις Πυροσβεστικές δράσεις
Επιπλέον   καθήκοντα
Πλήρη καθήκοντα μόνο όταν υπάρχουν έκτακτες υπηρεσιακές ανάγκες που το απαιτούν
Πλήρη καθήκοντα σε όλες τις Πυροσβεστικές δράσεις
Ωράρια εργασίας
Πλήρη ωράριο 24ωρη λειτουργία
365 ημέρες το έτος
Πλήρη ωράριο 24ωρη λειτουργία
365 ημέρες το έτος
Κυριακές  & Εξαιρέσιμες  
Πλήρη ωράριο
Πλήρη ωράριο
Νυχτερινές ώρες
Πλήρη ωράριο
Πλήρη ωράριο
Υπερωρίες
Πλήρη ωράριο
Πλήρη ωράριο
Μέσα ατομικής προστασίας
Πλήρες εξοπλισμός  πλην (κράνη αστικών πυρκαγιών στους Οδηγούς) δεν δόθηκαν
Πλήρες εξοπλισμός
Βαθμολογική εξέλιξη
Καμία βαθμολογική εξέλιξη
Μέχρι το βαθμό του Πυρονόμου
(ΠΔ 210/1992  Κ.Ε.Υ.Π.Σ.)
Υπαγωγή στον Εσωτερικό Κανονισμό Π.Σ
Υπαγωγή στον Εσωτερικό Κανονισμό Π.Σ
Αξιολόγηση
Διατάξεις που ισχύουν για  Πυροσβεστικό Προσωπικό
Διατάξεις που ισχύουν για  Πυροσβεστικό Προσωπικό
Άδειες
Κανονική - Βραχεία και εξαίρεση από τις άδειες του Πυροσβεστικού Προσωπικού
Κανονική - Βραχεία & όλες τις άδειες  του Πυροσβεστικό Προσωπικό
Υπηρεσιακή Ταυτότητα
Δελτίο Υπηρεσιακής Ταυτότητας Π.Π.Υ.
Δελτίο Υπηρεσιακής Ταυτότητας Πυροσβεστών
 Συγκριτικός πίνακας :

           

Από τον παραπάνω πίνακα μπορούμε να διαπιστώσουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές οι οποίες δημιουργούν τις Παθογένειες και Αδυναμίες  του θεσμού .
Οι παθογένειες που έχουμε εντοπίσει οφείλονται στον τρόπο λειτουργίας του θεσμού του Πενταετή Πυροσβέστη και στο νομοθετικό πλαίσιο το οποίο δεν τον θωρακίζει επαρκώς , με  αποτέλεσμα η αποδοχή και η αναγνώριση αυτού, να μην είναι η αναμενόμενη ή στο βαθμό που θα έπρεπε να είναι , ώστε να λειτουργήσει σωστά  ο θεσμός και να επιφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα .

Ø  Αίτια  παθογενειών :
1.      Ελλιπές και αντιφατικό νομικό πλαίσιο
2.      Ελλιπή και απροσδιόριστα καθήκοντα
3.      Μερική  αποδοχή και αναγνώριση του θεσμού
4.      Υπάρχουσα Οικονομική συγκυρία

Ø  Αδυναμίες
Οι αδυναμίες είναι επακόλουθο των παθογενειών και της έλλειψης έκδοσης κανονιστικών πράξεων που εκκρεμούν για να ρυθμίσουν άρθρα και παραγράφους του Ν. 4249/2014 , σε θέματα που αφορούν τους Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης όπως :

α. Κατηγοριοποίηση προσωπικού
Το Πυροσβεστικό Σώμα ως ιδιαίτερο Σώμα Ασφαλείας που διέπεται από ειδικούς γι’ αυτό οργανικούς νόμους και κανονισμούς και για την εκτέλεση της αποστολής του εφοδιάζεται με τα αναγκαία μέσα και εξοπλισμό , παρόλα αυτά διακρίνουμε την κατηγοριοποίηση του προσωπικού , σε Πυροσβεστικό Προσωπικό και Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης , ενώ και οι δύο αυτές κατηγορίες βάση νόμου  καταλαμβάνουν οργανικές θέσεις Γενικών  καθηκόντων και έχουν καθαρά πυροσβεστικά καθήκοντα και κοινή αποστολή .
Σύμφωνα με όλα τα ελληνικά λεξικά ,  πυροσβεστικό προσωπικό σημαίνει το σύνολο του προσωπικού που εργάζεται στην ίδια  υπηρεσία ή σε ίδια επιχείρηση και έχει σχέση με την κατάσβεση των πυρκαγιών .

β.   Καθήκοντα
Αντιφατικός και Αντισυνταγματικός Διαχωρισμός των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης σε καθήκοντα με εξαιρέσεις του τύπου «όταν συντρέχουν ειδικοί ή έκτακτοι υπηρεσιακοί λόγοι …. να διατίθενται και σε κύριες πυροσβεστικές δράσεις»  από το υπόλοιπο Πυροσβεστικό Προσωπικό με πλήρη καθήκοντα σε πυροσβεστικές δράσεις.

 γ.     Μισθολόγιο
Μισθολογικά οι Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης υπάγονται στο Ενιαίο Δημοσιοϋπαλληλικό Μισθολόγιο του Ν. 4024/2011, ενώ το Πυροσβεστικό Προσωπικό είναι ενταγμένο ορθά και νόμιμα στο Ειδικό Μισθολόγιο των Σωμάτων Ασφαλείας, που έχει ως γνωστόν υψηλότερες απολαβές σε όλα τα επίπεδα.

Ανεπίτρεπτη νομικά και ηθικά εξαίρεση των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης από τις βαθμολογικές  προαγωγές εν συγκρίσει με το Πυροσβεστικό Προσωπικό .

ε.   Αβέβαιο εργασιακό βίο
Η παρ. 7 του αρ. 15 Ν. 3938/2011 η οποία  αποτρέπει τη μεταφορά Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρεώσεως που έχουν υπερβεί το ηλικιακό όριο, επιτρεπτή την ανανέωση της θητείας των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης για μια ακόμα 5ετία , όμως δεν ρυθμίζεται νομοθετικά η συνέχιση του εργασιακού τους βίου , μετά τη λήξει της 2ης  5ετίας στις 10/02/2022 .

Το όποιο «έρεισμα» στις ανωτέρω ανεπίτρεπτες νομικά και ηθικά διακρίσεις οφείλετε στον απόλυτα καθαρά τυπικό (και όχι ουσιαστικό) διαχωρισμό του πυροσβεστικού προσωπικού σε ΜΟΝΙΜΟΥΣ και ΕΠΙ ΘΗΤΕΙΑ, διότι ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ έχουμε σχεδόν τα ίδια ουσιαστικά και τυπικά προσόντα, παρέχουμε την ίδια εργασία, στις ίδιες συνθήκες, διατρέχουμε τους ίδιους κινδύνους και για επιχειρησιακούς και υπηρεσιακούς καθαρά λόγους διεπόμαστε από τις ίδιες διατάξεις, όπως η ιδιαίτερη ιεραρχία, κανόνες πειθαρχίας, στολή, ειδικό δελτίο ταυτότητας κλπ. Συνεπώς, όχι μόνον δεν δικαιολογείται Συνταγματικά , η ΔΙΑΚΡΙΣΗ μας, όπως προαναφέρθηκε από το Μόνιμο Πυροσβεστικό Προσωπικό, αλλά ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ η πλήρη νομοθετική εξωμίωσή μας μ’ αυτό.


Η πολιτεία, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της, οφείλει να στηρίξει κάθε προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων για την διασφάλιση εργασιακών δικαιωμάτων και των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρεώσεως, ώστε απρόσκοπτα να συνεχίσουν να  προσφέρουν τις υπηρεσίες σε 24ωρη βάση 365 ημέρες το χρόνο μέχρι τη συνταξιοδότηση τους, όπως και το μόνιμο προσωπικό .

 Οι σημερινές προκλήσεις απαιτούν την πλήρη ομογενοποίηση  του πυροσβεστικού προσωπικού, ώστε να αρθούν οι όποιες « διαφορές » υπάρχουν στο Πυροσβεστικό Σώμα,  για να μπορούν να εφαρμοστούν  αυτά που ορίζονται από τον Κ.Ε.Υ.Π.Σ για όλο το προσωπικό απαρέγκλιτα , χωρίς εξαιρέσεις, σε συνάρτηση πάντα με την καλύτερη δυνατή  αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
   
Οι όποιες διαφοροποιήσεις (σε καθήκοντα, μισθολόγιο, βαθμολόγιο, ασφαλιστικό )  λειτουργούν ως τροχοπέδη στην εφαρμογή κανονισμών, που μόνο προβλήματα δημιουργεί στην πρόοδο, όταν το προσωπικό αυτό κατηγοριοποιείται, λόγω αυτών των διαφοροποιήσεων και της άνισης μεταχείρισής του.

Πιστεύουμε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να ξεκινήσει ένας ειλικρινής και διευρυμένος διάλογος , στον οποίο θα δοθεί η δυνατότητα στους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών φορέων  του προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος ,  να μεταφέρουν τα προβλήματα και τις απόψεις των συναδέλφων , έτσι όπως οι ίδιοι τα βιώνουν στην καθημερινότητα κατά την εκπλήρωση των καθηκόντων τους , από το υπάρχον καθεστώς του  τριχοτομημένου   προσωπικού ( Μόνιμο προσωπικό , Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης και Συμβασιούχοι Πυροσβέστες)  αλλά και τους προβληματισμούς τους  .

Ευχαριστούμε για το χρόνο σας αναμένουμε απάντηση στο αίτημα μας για συνάντηση .


                                                                      Με τιμή το                                                                                       
                                               Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου


            Ο  ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                 Ο  Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ  ΙΩΑΝΝΗΣ                                                       ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗΣ  ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

    κιν.  6948401282  & *750942                                                                       κιν. 6948775363