Τρίτη 8 Μαρτίου 2016

Η προτεινόμενη Βουλευτική Τροπολογία 25 Κυβερνητικών Βουλευτών που δεν έγινε αποδεκτή από τον Υπουργό, για τη νομοθετική ρύθμιση της σταδιακής απορρόφησης των επιλαχόντων, παράτασης του πίνακα και ένταξη σε αυτόν των συναδέλφων του 2009 -2008






ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ

στο σχέδιο νόμου «Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, Βαθμολογική Διάρθρωση Θέσεων, Συστήματα Αξιολόγησης, Προαγωγών και Επιλογής Προϊσταμένων (Διαφάνεια – Αξιοκρατία και Αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης)» του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

ΘΕΜΑ: Τροποποίηση του άρθρου 15 (Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης) του Ν. 3938/2011.
A. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με την προτεινόμενη τροπολογία της παρ. 6 του άρθρου 15 του Ν.3938/2011 και την  προσθήκη παραγράφου στο ίδιο άρθρο επιχειρείται αφενός η αναδρομική αποκατάσταση της αδικίας που έλαβε χώρα σε βάρος εποχικών πυροσβεστών με το άρθρο 15 παρ. 3 του Ν. 3938/2011 και αφετέρου η ενδυνάμωση του Πυροσβεστικού Σώματος με έμπειρα στελέχη.

Πιο συγκεκριμένα:
α) Μετά την ανάληψη της δασοπυρόσβεσης από το Πυροσβεστικό Σώμα με το Ν2612/1998, κατέστη αναγκαία η ενίσχυση αυτού με προσωπικό κατά τους θερινούς μήνες, προκειμένου να ανταποκριθεί και στη νέα αυτή δραστηριότητα. Έτσι προβλέφθηκε με τον ίδιο νόμο η πρόσληψη πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου. Ο θεσμός δε αυτός λειτουργεί μέχρι σήμερα.

Με το Ν. 3938/2011 και ειδικότερα με το άρθρο 15 αυτού δημιουργήθηκε στο Πυροσβεστικό Σώμα ιδιαίτερη κατηγορία προσωπικού, με την ονομασία «Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης», που είχε ώς σκοπό την ενσωμάτωση των εποχικών πυροσβεστών στο μόνιμο προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος με σταθερή σχέση εργασίας, αίροντας έτσι αφενός την εργασιακή τους ανασφάλεια, που είχε αρνητικές επιπτώσεις στο επίπονο και επικίνδυνο έργο τους και αφετέρου την έλλειψη του απαραίτητου πνεύματος ομάδας μεταξύ του μόνιμου και του εποχικού προσωπικού, που οφειλόταν στο διαφορετικό εργασιακό τους καθεστώς και δημιουργούσε προβλήματα στο σχεδιασμό και την εκτέλεση του πυροσβεστικού έργου. 

Κατ’ εφαρμογή του άρθρου 15 του Ν. 3938/2011, με την υπ’ αριθμ. Πρωτ. 34671 οικ/Φ.300.2/28-07-2011 απόφαση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός για την πρόσληψη από το Πυροσβεστικό Σώμα 4.000 Πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης με αντικειμενικά κριτήρια. Στον διαγωνισμό αυτό έλαβαν μέρος και οι εποχικοί πυροσβέστες που πληρούσαν τις προϋποθέσεις της παρ. 3 του άρθρου 15 του ίδιου Νόμου.
Δυστυχώς όμως αρκετοί από τους πυροσβέστες της παραπάνω κατηγορίας, που πληρούσαν τις προϋποθέσεις του νόμου, δεν προσλήφθηκαν στο Πυροσβεστικό Σώμα ως Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης και κατατάχτηκαν στους σχετικούς πίνακες ως επιλαχόντες επιτυχόντες πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης.

Έτσι στο Πυροσβεστικό Σώμα  απασχολούνταν προσωπικό πυροσβεστών νομικά και υπηρεσιακά τριχοτομημένο, αφού υπήρχαν ταυτόχρονα: το μόνιμο προσωπικό των πυροσβεστών, οι πυροσβέστες πενταετούς θητείας και οι επιλαχόντες επιτυχόντες πυροσβέστες πενταετούς θητείας, γεγονός πολιτικά, υπηρεσιακά και συνταγματικά μη ανεκτό. Ενόψει της απαράδεκτης αυτής υπηρεσιακής κατάστασης, με σκοπό την αναγκαία ομογενοποίηση του Σώματος των πυροσβεστών  μέχρι το έτος 2019, κατά το οποίο θα αποφοιτήσουν οι πρώτοι σπουδαστές που εισήχθησαν στην Ανώτατη Σχολή Πυροσβεστών το τρέχον έτος με Πανελλαδικές Εξετάσεις,  επιβάλλεται άμεσα νομοθετική παρέμβαση για την επίλυση του χρονίζοντος αυτού απαράδεκτου υπηρεσιακού καθεστώτος.

Έτσι σήμερα είναι αναγκαία η πρόσληψη των εγγεγραμμένων στους σχετικούς πίνακες ως επιτυχόντων επιλαχόντων Πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης λαμβάνοντας υπόψη:

1. Την υπερδεκαετή λειτουργία του θεσμού του Συμβασιούχου Πυροσβέστη και την προσφορά του στο Πυροσβεστικό Σώμα, στο τομέα της δασοπυρόσβεσης και σε αστικά συμβάντα.
2. Τη συνεχιζόμενη μέχρι και σήμερα προσφορά τους από την θέση του εποχικού πυροσβέστη.
3. Την κοινή παραδοχή της πολιτείας και του κοινωνικού συνόλου της μέχρι τώρα προσφοράς τους στην αποτελεσματικότητα του έργου του Πυροσβεστικού Σώματος.
4. Την πολύτιμη εμπειρία τους η οποία εμπλουτίζεται καθώς δεν εμπλέκονται μόνο σε συμβάντα δασοπυρόσβεσης
5. Τη γνωστοποίηση κενών οργανικών θέσεων 2012-2016
6. Τη μη αναπλήρωση σημαντικού αριθμού κενών οργανικών θέσεων που θα προκύψει από συνταξιοδοτήσεις, το μεσοδιάστημα2016-2019.
7. Τις ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος σε πυροσβεστικό προσωπικό.
8. Την υφιστάμενη οικονομική κατάσταση της χώρας και
9.  Το γεγονός ότι το Πυροσβεστικό Σώμα έχει στη διάθεσή του έμπειρο προσωπικό σε πάσης φύσεως συμβάντα που μπορούν να συντελέσουν στην εύρυθμη λειτουργία του και ότι δεν επιβαρύνει τον οικονομικό προϋπολογισμό με λειτουργικά έξοδα για την εκπαίδευσή του εφόσον αυτή πραγματοποιείται εντός των Υπηρεσιών. 

β) Κατά την πρώτη εφαρμογή του άρθρου 15 παρ. 3 του Ν. 3938/2011 μικρός αριθμός εποχικών πυροσβεστών, που είχαν προσληφθεί στο Πυροσβεστικό Σώμα ως τέτοιοι το έτος 2009, δεν είχαν την απαιτούμενη από το ίδιο άρθρο προϋπηρεσία και έτσι αποκλείστηκαν από τον προαναφερθέντα διαγωνισμό.

Πολλοί όμως απ’ αυτούς τους εποχικούς πυροσβέστες εξακολουθούν μέχρι σήμερα να προσφέρουν κατ’ έτος ως τέτοιοι τις υπηρεσίες τους στο Πυροσβεστικό Σώμα, έχοντας αποκτήσει έτσι επταετή πολύτιμη εμπειρία στο δύσκολο έργο της δασοπυρόσβεσης και σε αστικά συμβάντα συμβάλλοντας στην εύρυθμη λειτουργία του τελευταίου.

Είναι λοιπόν αναγκαία και γι’ αυτούς τους εποχικούς πυροσβέστες, για τους προαναφερθέντες λόγους, εφόσον από το έτος 2009 έως το έτος 2015 είχαν την ιδιότητα αυτή τουλάχιστον σε έξι αντιπυρικές περιόδους, αποδεικνυόμενη με σχετικές βεβαιώσεις των αρμόδιων υπηρεσιών του Πυροσβεστικού Σώματος και πληρούν όλες τις λοιπές προϋποθέσεις της παρ. 3 του άρθρου 15 του Ν. 3938/2011, να τους παρασχεθεί κατ’ εξαίρεση η δυνατότητα να συμπεριληφθούν στους πίνακες επιλαχόντων επιτυχόντων Πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης, κατατασσόμενοι στο τέλος αυτών.

B.ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ/ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Άρθρο ………..

α) Τα εδάφια δ’, ε’,στ’ και θ’ της παρ. 6 του άρθρου 15 του Ν. 3938/2011, όπως ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με την παρ. 4 του άρθρου 98 του Ν. 4249/2014, αντικαθίστανται ως εξής:

Οι πίνακες επιτυχόντων ισχύουν για επτά έτη. Όσοι προσλαμβάνονται κατά το χρονικό διάστημα της επταετίας αυτής απαιτείται να έχουν κατά το χρόνο πρόσληψής τους τα προσόντα που προβλέπονται από την προκήρυξη, εκτός της ηλικίας την οποία απαιτείται να έχουν κατά το χρόνο λήξης της προθεσμίας υποβολής της αίτησης. Με εξαίρεση τον αριθμό των προσλαμβανομένων κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος νόμου, ο αριθμός των ως άνω προσλαμβανομένων κατ’ έτος και μέχρι εξαντλήσεως του όλου αριθμού των πινάκων επιλαχόντων που πρέπει να λάβει χώρα κατά το τρέχον έτος (2016) και κατά τα δύο επόμενα έτη (2017 και 2018), δεν μπορεί σε κάθε περίπτωση να υπερβαίνει το 50% του αριθμού των οργανικών θέσεων των μόνιμων  πυροσβεστών που κενώθηκαν το προηγούμενο από την πρόσληψή τους έτος... Οι κενούμενες θέσεις εποχικών πυροσβεστών μεταφέρονται στο Πυροσβεστικό Σώμα ως θέσεις Πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης μέχρι εξαντλήσεως του όλου αριθμού των πινάκων επιλαχόντων επιτυχόντων της παραγράφου 3 του παρόντος νόμου, με απόφαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη.

β) Στο άρθρο 15 του Ν. 3938/2011 προστίθεται εικοστή παράγραφος το περιεχόμενο της οποίας έχει ως εξής:

20) Οι εποχικοί πυροσβέστες της παρ. 3 του άρθρου 15 του παρόντος που κατά την πρώτη εφαρμογή του δεν είχαν την ιδιότητα αυτή κατά τις οριζόμενες στην ίδια παράγραφο αντιπυρικές περιόδους, εφόσον από το έτος 2009 έως το έτος 2015 είχαν την ιδιότητα αυτή τουλάχιστον σε έξι αντιπυρικές περιόδους και πληρούν όλες τις λοιπές προϋποθέσεις της ίδιας παραγράφου, εντάσσονται κατ’ εξαίρεση στο τέλος των πινάκων επιλαχόντων επιτυχόντων της πρώτης εφαρμογής του νόμου, εφόσον υποβάλλουν σχετική αίτηση, συνοδευόμενη από βεβαίωση της προϋπηρεσίας τους κατά τα ανωτέρω, μέσα σε προθεσμία τριάντα (30) ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος. Με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Προστασίας του Πολίτη καθορίζονται οι όροι εφαρμογής της παρούσας διάταξης.

Αθήνα 19 Φεβρουαρίου 2016


Σχόλιο 

Η Βουλευτική Τροπολογία κατατέθηκε στη Γραμματεία του ΣΥ.ΡΙΖ.Α την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2016, στάλθηκε στο Α.Π.Σ.την ίδια ημέρα για εισήγηση και ανακλήθηκε  την Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2016 ως μη αποδεκτή από τον Υπουργό κ. Τόσκα .