Σάββατο 18 Ιουλίου 2015

ΣΕ ΚΡΙΣΙΜΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΑ ΕΝΑΕΡΙΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΑΚΟΜΗ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΗ ΜΕΣΗ Κατέρρευσε το σαθρό σύστημα αεροπυρόσβεσης με τις πρώτες μεγάλες φωτιές - "Αρχαία" Canadair και ανεπαρκείς ιδιώτες



Άκρως απογοητευτικά ήταν αποτελέσματα του πρώτου crash test της φετινής πυροσβεστικής περιόδου σε ότι αφορά τον εναέριο Στόλο των πυροσβεστικών αεροσκαφών της ΠΑ.

Με τις πρώτες μεγάλες πυρκαγιές να κατακαίουν τους τελευταίους εναπομείναντες πνεύμονες πρασίνου της Αττικής, αλλά και τις πυρκαγιές σε Λακωνία και σε άλλες περιοχές αυτό που συνάγεται ως ένα πρώτο συμπέρασμα είναι ότι το εναέριο σύστημα πυρόσβεσης πάσχει στη χωρά μας και μάλιστα σοβαρά.

Αιτία βέβαια  η έλλειψη σύγχρονων και κατάλληλων αεροσκαφών και τα περιορισμένα κονδύλια για την αντικατάσταση των υφιστάμενων παλαιών τύπων. Ταυτόχρονα οι προσπάθειες που γίνονται για την ενίσχυση του αεροπορικού Στόλου των πυροσβεστικών μέσων με μισθωμένα ελικόπτερα αποδεικνύονται και ανεπαρκή αλλά και ακριβά στο κόστος ενοικίασης.  

Η ΠΑ διαθέτει σήμερα περί τα 13 με 14 αεροσκάφη CL-215, 8 CL-415 και 22 Μ-18Β/ΒS Dromader.

Οι αριθμοί αυτοί ενισχύθηκαν φέτος και με 4 CH-47DG/SD της ΑΣ του 4ου ΤΕΑΣ τα οποία φέρουν ειδικό κάδο, ενώ στον ίδιο επιστρατεύθηκαν και τα 2 AS 332L1 του Πυροσβεστικού Σώματος τα οποία μπορούν να φέρουν κάδο 3405 λίτρων.

Παρά το γεγονός ότι οι αριθμοί μπορεί να φαντάζουν μεγάλοι εντούτοις κανένα πρακτικά αεροσκάφος από τα ανωτέρω ή ελικόπτερο δεν είναι κατάλληλο για αποστολές αεροπυρόσβεσης και μάλιστα της έντασης που παρατηρούνται στην Ελλάδα.

Σε ότι αφορά τα CL-215 τα αεροσκάφη έπρεπε να είχαν αποσυρθεί εδώ και χρόνια από την ενεργό υπηρεσία, καθώς έχουν ξεπεράσει κάθε όριο πτητικής εκμετάλλευσης και ζωής και έχουν ξεπεράσει τα 40 χρόνια ζωής. Είναι παντελώς ανεπαρκή αλλά κυριότερα επικίνδυνα στη χρήση τους. Φυσικά το σημερινό συμβάν με την αναγκαστική προσγείωση του CL-215 στη Λακωνία είναι ακόμη μια απόδειξη του επικίνδυνου της κατάστασής τους, ενώ δεν θρηνήσαμε θύματα εξαιτίας των έμπειρων και ψύχραιμων χειριστών που επέβαιναν σε αυτά.



Πρόκειται για τον δεύτερο τύπο αεροσκάφους σε ολόκληρη την ΠΑ με το ακριβότερο κόστος ανά ώρα πτήσης. Να σημειωθεί ότι αυτός ο τύπος είναι πλέον σε θέση να πραγματοποιεί  μόνον μία αεροπυρόσβεση την ημέρα, ενώ δεν μπορεί να απογειωθεί αν η θερμοκρασία ξεπεράσει τους 38 βαθμούς Κελσίου, πράγμα που ουσιαστικά τα αποκλείει από την ενεργό δράση για μεγάλα χρονικά διαστήματα.



Σε ότι αφορά τα CL-415 αν και νεότερα από τα CL-215 εντούτοις συνιστούν πρακτικά το ίδιο αεροσκάφος με όλα τα μειονεκτήματά του, με μικρή ικανότητα μεταφοράς νερού (6 τόνους υπο ιδιανικές συνθήκες) με μόνη ουσιαστική αλλαγή αυτή των κινητήρων με ελικοστρόβιλους στη θέση των παλαιών εμβοφολοφόρων  των “-215”

Παράλληλα όλα τα αεροσκάφη της Canadair αντιπροσωπεύονται από την εταιρεία Kestrel χρηματικά ποσά της οποίας είχαν βρεθεί σε λογικισμούς του προέδρου του ΛΑΟΣ Γιώργου Καρατζαφέρη.  

Για τα 22 Μ-18Β/ΒS Dromader καλύτερα να μην αναφερθούμε. Τα πολωνικά αυτά αεροσκάφη τα οποία αγοράστηκαν το 1984 σε ένα… όραμα των τότε υπευθύνων για τη δημιουργία ενός στόλου 100 αεροσκαφών που θα διασκορπίζονταν σε όλη την Ελλάδα για την αποστολές κατάσβεσης μόνο ως πυροσβεστικά δεν κάνουν. Επιπρόσθετα από αυτά τα 22 ελάχιστα πετούν σήμερα και η συνεισφορά τους έγκειται περισσότερο στην επιτήρηση δασικών εκτάσεων αλλά στην πραγματικότητα ούτε αυτή γίνεται.  

Με βάση αυτή την απογοητευτική εικόνα το ΥΠΕΘΑ αλλά και το υπουργείο Δημόσιας Τάξης επιστράτευσαν 4 Chinook με κάδο και τα 2 AS-332L1 του ΠΣ στην προσπάθεια για την κατάσβεση των πυρκαγιών.  

Μάλιστα το ένα τουλάχιστον Suiper Puma του ΠΣ ανέλαβε για πρώτη φορά αποστολή αεροπυρόσβεσης σήμερα στην Λακωνία, αν και σύμφωνα με πληροφορίες ο κάδος που μετέφερε παρουσίασε βλάβη και αυτό έκανε αναγκαστική προσγείωση σε ένα γήπεδο στην Λακωνία.

Σε ότι αφορά τα ιδιωτικά μέσα αυτά περιορίζονται σε 3 ελικόπτερα Sikorsky S-64 Skycrane και 7 Kamov και Mil Mi-8. Στην τελευταία όμως περίπτωση υπάρχει το θέμα κόστος. Την τελευταία πενταετία η ενοικίαση εναέριων μέσων από το υπυοργείο Δημόσιας Τάξης κόστισε στο ελληνικό Δημόσιο πάνω από 180 εκατ. ευρώ (τα S-64 Skycrane  κόστισαν το 2011 10 εκατ. ευρώ) ποσό το οποίο θα μπορούσε να είχε δαπανηθεί   για την αγορά νέων αεροσκαφών και μάλιστα πολύ καλύτερων επιδόσεων και αποτελεσματικότητας από τας CL-415.



Πρακτικά αυτό που μένει ως συμπέρασμα στο τέλος είναι ότι για ακόμη μα φορά η υπόθεση αεροπυρόσβεση στην Ελλάδα έχει αφεθεί στην τύχη της με ακατάλληλα και επικίνδυνα αεροσκάφη χωρίς κανένα προγραμματισμό και σε κάθε αρχή της πυροσβεστικής περιόδου οι ανευθυνουπεύθυνοι να μηρυκάζουν τα ίδια  λόγια ότι βρισκόμαστε σε κρίσιμη κατάσταση και με το τέλος της να καταμετρούμε ανήμποροι τα καμένα στρέμματα δασικών εκτάσεων και τις καταστρεμμένες ιδιωτικές περιουσίες.



Τμήμα ειδήσεων defencenet,gr